Tvärkulturellt ledarskap, 7.5 hp
Leadership across Cultures, 7.5 credits
723G93
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Olga YttermyrKursansvarig
Olga YttermyrStudierektor eller motsvarande
Svjetlana Pantic DragisicTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Claudia Schmid
- International@ffk.liu.se
-
International Coordinator
Sebastian Croné, Study Adviser
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2024 | 202439-202443 | Engelska | Linköping, Valla | ||
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2024 | 202439-202443 | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FFörkunskapskrav
- 120 hp godkända kurser varav minst 60 hp i företagsekonomi, eller motsvarande
- Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för samspelet mellan ledarskap och kultur i organisationer utifrån olika teoretiska perspektiv
- identifiera och kritiskt analysera centrala frågor kring ledarskap i organisatoriska praktiker i olika delar och regioner av världen
- kritiskt analysera utvecklingstendenser kring ledarskap och kultur som visas i olika organisatoriska kontexter och tvärkulturella miljöer
- tillämpa teoretisk kunskap om ledarskap och kultur i analyser av praktiska fall
Kursinnehåll
I kursen fokuseras på begreppet kultur på såväl nationell, regional, som organisatorisk nivå, samt på teorier och praktik av ledarskap. I kursen introduceras både klassiska och samtida teoretiska perspektiv för att stödja kritiska analyser av kulturens och ledarskapets roll som drivkrafter i organisationer och samhällen. Trender och utmaningar som ledare ställs inför när de leder team inom och över olika kulturella miljöer utforskas. I kursen ges inspiration från praktiska fall och belyser krav för att vara ledare i en globaliserad värld och hur nytta kan dras av kulturell mångfald. Teoretiska och praktiska verktyg för tvärkulturellt ledarskap behandlas.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, grupparbeten och övningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisnings- och examinationsspråk: Engelska.
Examination
Examinationen sker genom:
- aktivt deltagande i seminarier och workshops, betygsskala: EC
- skriftliga individuella uppgifter, betygsskala: EC
- muntliga individuella uppgifter, betygsskala: EC
- skriftliga gruppuppgifter, betygsskala: EC
- muntliga gruppuppgifter, betygsskala: EC
Varje examinerande del ger ett antal kurspoäng.
För godkänt slutbetyg (E) krävs Pass på aktivt deltagande i seminarier och workshops samt minst E på alla övriga examinerande delar, med minst 50 % av möjliga kurspoäng.
För slutbetyg D krävs dessutom minst 60 % av möjliga kurspoäng.
För slutbetyg C krävs dessutom minst 70 % av möjliga kurspoäng.
För slutbetyg B krävs dessutom minst 80 % av möjliga kurspoäng.
För slutbetyg A krävs dessutom minst 90 % av möjliga kurspoäng.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Deltagande i seminarier och workshops | 2 hp | EC |
UPG1 | Individuella uppgifter | 3 hp | EC |
GRP1 | Gruppuppgifter | 2.5 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.