Arbetsgivarvarumärke och marknadsföring, 7.5 hp
Employer Branding and Marketing, 7.5 credits
723G86
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Mikael OttossonKursansvarig
Mikael Ottosson, Anders ParmentStudierektor eller motsvarande
Svjetlana Pantic DragisicKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KHR | Human Resources, kandidatprogram | 4 (VT 2021) | 202119-202123 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Kandidatprogram i Human Resources
Särskild information
Examination erbjuds vid sammanlagt minst fem tillfällen per examinationsmoment.
Dessa tillfällen fördelas under minst två terminer från det sista ordinarie kurstillfället. Dessa finns i kursens sista aktuella Lisamrum.
Kontakta institutionen för att bli insläppt i kursens Lisamrum.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Matematik B, Samhällskunskap A
(Områdesbehörighet A5/5)
Minst 75 hp godkända där kurserna Beteendevetenskapligt personalarbete – en introduktion och integration (7,5hp), Personalarbete och forskningsmetoder (7,5hp), Individer och grupper i arbetslivet (15hp), Samhälle och arbetsliv (15hp), samt Lärande och kompetensutveckling i arbetslivet (15hp) skall ingå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara begrepp och modeller avseende organisationers arbete med sitt arbetsgivarvarumärke
- förklara grundläggande begrepp och modeller för marknadsföring, främst med avseende på värdeskapande och varumärke
- beskriva och analysera arbetsgivarvarumärkets roll i marknadsföring och HR-arbete
- beskriva och analysera konsekvenserna av olika arbetsgivarvarumärkesstrategier för verksamheter.
Färdighet och förmåga
- redogöra för och kritiskt granska hur strategier för arbetsgivarvarumärket kan utarbetas, implementeras och kommuniceras mot potentiella personalkategorier och hur dess effekter på organisationers värdeskapande och prestationer kan följas upp
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- relatera arbetsgivarvarumärket till organisationers vidare strategi och följa upp dess tillämpning
- granska och värdera organisationers arbete med arbetsgivarvarumärke under en anställnings livscykel.
Kursinnehåll
Kursen tar avstamp i arbetsgivarvarumärkets (employer branding) växande betydelse för kompetensförsörjning i våra alltmer kunskapsintensiva samhällen och då främst för rekrytering av rätt personal till organisationers värdeskapande aktiviteter och externa prestationer. Kursen beskriver perspektivets framväxt, nuläge och framtidsutsikter för organisationer inom såväl privat näringsliv som offentlig sektor. Kursen behandlar de strategier ur ett arbetsgivarvarumärkesperspektiv som organisationer kan tillämpa för att attrahera, rekrytera, behålla och avveckla viktiga personalkategorier som tjänstemän, talanger och toppchefer (3T) ur såväl teoretiska som praktiska perspektiv. Kursen kopplar arbetsgivarvarumärkets strategiska betydelse till marknadsföringens grunder. Arbetsgivarvarumärke behandlas som en konkretisering av tre mjuka P (personal, processer och plats för kundmöten) i ett företags marknadsmix och en förutsättning för realisering av marknadsmixens fyra hårda P (produkt, pris, påverkan och plats) och konkurresstrategi. Slutligen presenterar kursen en modell för redovisning och uppföljning av arbetsgivarvarumärkesstrategiers konsekvenser för verksamheters inre och yttre effektivitet.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen varvar föreläsningar med seminarier innehållande inlämningsuppgifter. Föreläsningarna behandlar relevanta teorier och problemområden i ämnet och är tänkta att fungera som karta och kompass. På seminarierna redovisas och diskuteras resultatet av kursdeltagarnas skriftliga gruppuppgifter. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande vid seminarierna och gruppvisa inlämningsuppgifter som redovisas under kursens gång och en skriftlig individuell tentamen. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA1 | Examination | 4.5 hp | U, G, VG |
INU1 | Inlämningsuppgift | 1.5 hp | U, G |
SEMI | Seminarier | 1.5 hp | U, G |
Böcker
Kurslistan är preliminär. Uppdateras innan kursstart.
ISBN: 9789144108780
ISBN: 9789144109077
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.