Praktik - Samverkan, profession och roller, 15 hp
Practical Training - Cooperation, profession, and roles, 15 credits
725A28
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Fredrik SöderströmKursansvarig
Fredrik SöderströmStudierektor eller motsvarande
Truls LöfstedtKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MIT | IT och management, masterprogram (Master) | 2 (VT 2023) | 202314-202323 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i IT och management
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena:
- Informatik
- Företagsekonomi
- Kognitionsvetenskap
- Datavetenskap
eller motsvarande - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva och värdera genomförandet av en icke-trivial och omfattande uppgift med inriktning på IT och verksamhet i praktiken
- systematisera och kritiskt värdera identifierade exempel på samverkan inom ramen för den genomförda praktiken
- systematisera och kritiskt värdera identifierade exempel på roller och aktörer inom ramen för den genomförda praktiken
- systematisera och kritiskt värdera i praktiken förekommande modeller, metoder, arbetsformer, normer/ideal och verktyg samt relatera sådana till aktuell teori inom området
- integrera praktisk och teoretisk kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser relaterade till IT och dess roll i verksamheten
- förhålla sig till och diskutera etiska dimensioner av att verka i aktuell profession med stöd i teori och praktik
Kursinnehåll
Kursen innehåller både teoretiska och praktiska moment. De praktiska momenten består av att studenten under en längre sammanhängande tidsperiod, minst omfattande 50 procent av kursens arbetsvolym, förlägger sin tid till en extern organisation (nedan kallad verksamhet) för att medverka i arbetet med en icke-trivial, omfattande uppgift. Detta är att se som en form av verksamhetsförlagd praktik där studenten får en god möjlighet att omsätta och pröva sina teoretiska kunskaper i praktiken och samtidigt ta intryck av praktiken och relationen mellan teori och praktik. Aspekter av praktiken (dokumenterade i textform) seminariebehandlas vid upprepade tillfällen och relateras till ändamålsenlig teori inom ämnet.
Kursens huvudsakliga innehåll är:
- Närvaro och aktivt deltagande i en extern verksamhets bedrivande, hantering och/eller utveckling av IT och verksamhet
- Dokumentation och analys av erfarenheter
- Att under handledning från såväl aktuell verksamhet som lärosätet på ett självständigt och ansvarsfullt sätt arbeta med dokumentation, analys avseende praktikprocessen och uppnådda resultat samt teorirelatering av erfarenheter och insikter
- Att förbereda för kommande profession genom att anlägga ett i praktiken reflekterande förhållningssätt
Såväl aktuell verksamhet som den icke-triviala uppgiften som studenten skall medverka i lösningen av skall godkännas av examinerande lärare.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av seminarier, handledning och studentstyrt arbete. Till arbetsinsatsen hör att förbereda sig för kursmomenten genom inläsning av litteratur och i förekommande fall att granska andra kursdeltagares arbeten.
Aktivt deltagande vid seminarier och obligatoriska moment.
Examination
Skriftlig examination samt aktivt deltagande vid seminarier. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Vad gäller regler för seminarier, PM etc se vidare dokumentet: "Specificering av regler för obligatorisk närvaro och komplettering" (LIU IEI-2012-00161).
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SLRA | Slutrapport | 5 hp | U, G, VG |
ITY1 | Intyg | 5 hp | U, G |
INL2 | Rapport 2 | 2.5 hp | U, G |
INL1 | Rapport 1 | 2.5 hp | U, G |
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 9789127129733
Denna bok är förslag på lämplig litteratur i kursen.
Denna bok är förslag på lämplig litteratur i kursen.
ISBN: 9188248097
Denna bok är förslag på lämplig litteratur i kursen.
ISBN: 0805824359, 0805824367
Denna bok är förslag på lämplig litteratur i kursen.
ISBN: 0471249661, 0471452505
Denna bok är förslag på lämplig litteratur i kursen.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.