Praktik - Samverkan, profession och roller, 15 hp

Practical Training - Cooperation, Profession, and Roles, 15 credits

725A28

Huvudområde

Informatik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Viktor Arvidsson

Kursansvarig

Viktor Arvidsson

Studierektor eller motsvarande

Truls Löfstedt
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MIT IT och management, masterprogram (Master) 2 (VT 2026) 202614-202623 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Informatik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Kursen ges för

  • Masterprogram i IT och management

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena:
    - Informatik
    - Företagsekonomi
    - Kognitionsvetenskap
    - Datavetenskap
    eller motsvarande
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:

  • beskriva och värdera genomförandet av en icke-trivial och omfattande uppgift med inriktning på IT och verksamhet i praktiken
  • identifiera och kritiskt värdera exempel på roller, aktörer och samverkan inom ramen för den genomförda praktiken
  • systematisera och kritiskt värdera i praktiken förekommande modeller, metoder, arbetsformer, normer/ideal och verktyg samt relatera sådana till aktuell teori inom området
  • integrera praktisk och teoretisk kunskap för att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser relaterade till IT och dess roll i verksamheten
  • förhålla sig till och diskutera etiska dimensioner av att verka i aktuell profession med stöd i teori och praktik

Kursinnehåll

Kursen innehåller både teoretiska och praktiska moment. De praktiska momenten består av en längre sammanhängande tidsperiod, minst omfattande 50 procent av kursens arbetsvolym, förlagd till en extern organisation (nedan kallad verksamhet) för medverkan i arbetet med en icke-trivial, omfattande uppgift relaterad till digitalisering eller utveckling av IT och verksamhet. Under den verksamhetsförlagda praktiken ges en god möjlighet att omsätta och pröva teoretiska kunskaper i praktiken och samtidigt ta intryck av praktiken och relationen mellan teori och praktik. Inom kursen behandlas teorier om organisering, samverkan och etiska förhållningssätt.

Såväl aktuell verksamhet som arbetsuppgifter relevanta för utbildningen som studenten ska medverka i ska godkännas av examinerande lärare innan kursen startar.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen består av aktivt deltagande i arbete på praktikplatsen, seminarier och handledning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Undervisnings- och examinationsspråk: Kursen kan helt eller delvis ges på engelska.

Examination

Kursen examineras genom:

  • individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UV
  • individuella skriftliga seminarierapporter, betygsskala: UG
  • intyg för genomförd praktik, betygsskala: UG
  • aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG

För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga uppgiften.

Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
 

Om undervisnings- och examinationsspråk:

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
     

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SLRA Slutrapport 5 hp U, G, VG
ITY1 Intyg 5 hp U, G
INL2 Rapport 2 2.5 hp U, G
INL1 Rapport 1 2.5 hp U, G

Kompletterande litteratur

Böcker

Egidius, Henry, (2011) Etik och profession : i en tid av ökande privatisering och myndighetskontroll 1. utg. Stockholm : Natur & kultur, 2011

ISBN: 9789127129733

Denna bok är förslag på lämplig litteratur i kursen.

Reynolds GW, (2012) Ethics in information technology Course Technology

Denna bok är förslag på lämplig litteratur i kursen.

Rolf, Bertil, (1991) Profession, tradition och tyst kunskap : en studie i Michael Polanyis teori om den professionella kunskapens tysta dimension Nora : Nya Doxa, 1991 ;

ISBN: 9188248097

Denna bok är förslag på lämplig litteratur i kursen.

Sternberg, Robert J, Horvath, Joseph A., (1999) Tacit knowledge in professional practice : researcher and practitioner perspectives Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum Associates, 1999

ISBN: 0805824359, 0805824367

Denna bok är förslag på lämplig litteratur i kursen.

Tavani, Herman T., (2004) Ethics and technology : ethical issues in an age of information and communication technology Hoboken, NJ : Wiley, cop. 2004

ISBN: 0471249661, 0471452505

Denna bok är förslag på lämplig litteratur i kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.