Diagnos och design av verksamhet och IT, 7.5 hp
Diagnosis and Design of Organisations and IT, 7.5 credits
725A37
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Ida LindgrenKursansvarig
Ida LindgrenStudierektor eller motsvarande
Malin GranathKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
F7MIT | IT och management, masterprogram | 1 (HT 2019) | 201944-202003 | 2+4 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i IT och management
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs förutom grundläggande behörighet att studerande uppnått 180 högskolepoäng på grundnivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- förklara och värdera olika aspekter av diagnos och design av verksamhet och IT
- identifiera, förstå och värdera olika aktörers/intressenters perspektiv på diagnos och design i såväl teori som praktik
- föra en fördjupad, problematiserande, diskussion kring diagnos och design av verksamhet och IT - dess olika delar, relationer och som helhet
Kursinnehåll
Kursens huvudsakliga innehåll är:
- Diagnos och design (innebörder och relationer)
- Diagnos och design som delar i förändringsarbete
- Olika perspektiv på verksamhet och IT givet olika intressentgrupperingar med avseende på bland annat tolkningar, inflytande och makt
- Traditionella och mer experimentella ansatser, metoder och verktyg (t ex användarcentrerade) för diagnos och design av verksamhet och IT
- Möjligheter för och hinder med olika ansatser för diagnos och design
- Bilder från praktiken – exempel från diagnos och design
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, seminarier, handledning och studentstyrt arbete i grupp och enskilt. Laborativa/interaktiva moment med stöd av IT-verktyg. Till arbetsinsatsen hör att förbereda sig inför föreläsningar och seminarier genom inläsning av litteratur. Obligatoriska moment.
Deltagande vid seminarier.
Examination
Skriftlig examination. Medverkan på seminarier. Vad gäller regler för seminarier, PM etc se vidare dokumentet: "Specificering av regler för obligatorisk närvaro och komplettering" (LIU IEI-2012-00161).
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRO1 | Projektarbete | 4 hp | U, G, VG |
NÄRV | Obligatorisk närvaro | 0 hp | U, G |
IND2 | Individuell uppgift | 3.5 hp | U, G, VG |
Böcker
Endast kapitel: Sefyrin, J. "Det talar vi inte om" - problematiska tystnader inom e-förvaltning.
Alt. Löwgren, Jonas & Stolterman, Erik (2007) Thoughtful interaction design. A design perspective on information technology. The MIT Press, Cambridge & London.
ISBN: 9789147095865
Artiklar
Ytterligare vetenskapliga artiklar tillkommer.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.