Diagnos och design av verksamhet och IT, 7.5 hp
Diagnosis and Design of Organisations and IT, 7.5 credits
725A37
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Siri WassrinKursansvarig
Siri WassrinStudierektor eller motsvarande
Truls LöfstedtKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
F7MIT | IT och management, masterprogram | 1 (HT 2022) | 202245-202303 | 2+4 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i IT och management
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena:
- Informatik
- Företagsekonomi
- Kognitionsvetenskap
- Datavetenskap
eller motsvarande - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- förklara och värdera olika aspekter av diagnos och design av verksamhet och IT
- identifiera, förstå och värdera olika aktörers/intressenters perspektiv på diagnos och design i såväl teori som praktik
- föra en fördjupad, problematiserande, diskussion kring diagnos och design av verksamhet och IT - dess olika delar, relationer och som helhet
Kursinnehåll
Kursens huvudsakliga innehåll är:
- Diagnos och design (innebörder och relationer)
- Diagnos och design som delar i förändringsarbete
- Olika perspektiv på verksamhet och IT givet olika intressentgrupperingar med avseende på bland annat tolkningar, inflytande och makt
- Traditionella och mer experimentella ansatser, metoder och verktyg (t ex användarcentrerade) för diagnos och design av verksamhet och IT
- Möjligheter för och hinder med olika ansatser för diagnos och design
- Bilder från praktiken – exempel från diagnos och design
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, handledning, interaktiva laborationer.
Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- skriftligt projektarbete i grupp, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga uppgiften.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
NÄRV | Obligatorisk närvaro | 0 hp | U, G |
IND2 | Individuell uppgift | 3.5 hp | U, G, VG |
PRO2 | Projektarbete | 4 hp | U, G |
Böcker
Finns som eBok via LiUs bibliotek
Finns som eBok via LiUs bibliotek.
Finns som eBok via LiUs bibliotek.
s. 3–18 H. Plattner, C. Meinel, & L. Leifer (Eds.) Design Thinking: Understand - Improve - Apply
Finns även som eBok på engelska via LiU:s bibliotek, dvs Löwgren, Jonas & Stolterman, Erik (2007) Thoughtful interaction design. A design perspective on information technology. The MIT Press, Cambridge & London.
Finns som eBok via LiUs bibliotek.
s. 46-59 (se Lisam).
Finns som eBok via LiUs bibliotek.
Artiklar
http://culturedigitally.org/2014/09/digitalization-and-digitization/
https://www.gdi.manchester.ac.uk/research/publications/di/di-wp4/
https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-0-387-72381-5_8.pdf
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.