Projektledning inom agila digitaliseringsprojekt, 7.5 hp

Agile Project Management for Digitalization, 7.5 credits

725A50

Huvudområde

Informatik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Tommy Wedlund

Kursansvarig

Tommy Wedlund

Studierektor eller motsvarande

Truls Löfstedt
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Block Språk Ort/Campus VOF
F7MIT IT och management, masterprogram 1 (HT 2024) 202445-202503 1+3 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Informatik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Kursen ges för

  • Masterprogram i IT och management

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena:
    - Informatik
    - Företagsekonomi
    - Kognitionsvetenskap
    - Datavetenskap
    eller motsvarande
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva, diskutera och reflektera över projektorganiserad verksamhet och ledning av digitaliseringsprojekt,
  • kritiskt granska och problematisera olika förutsättningar för och effekter av projekt,
  • tillämpa perspektiv, teorier, ansatser och modeller för organisering och ledning av projektverksamhet
  • tillämpa agila projektledningsverktyg för att leda digitaliseringsprojekt

Kursinnehåll

I kursen behandlas huvudsakligen:

  • projektverksamhet som fenomen och specialfall av verksamhet,
  • projektledning: ansvar, förmåga och roller,
  • mänskliga, organisatoriska och tekniska förutsättningar för och effekter av projekt,
  • perspektiv, teorier, ansatser och modeller för organisering och ledning av projektverksamhet,
  • digitaliseringsprojekt och ledning av digitaliseringsprojekt: särskiljande drag och komplexitet,
  • praktiska och teoretiska bilder av projekt och projektledning i allmänhet och digitaliseringsprojekt i synnerhet,
  • nyttjandet av agila projektledningsverktyg för projektverksamhet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, laborationer, seminarier, workshop och handledning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom:

  • individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UV
  • skriftlig redovisning i grupp, betygsskala: UG
  • muntlig redovisning i grupp, betygsskala: UG

För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl Godkänt krävs dessutom Väl Godkänt på individuell skriftlig uppgift.

Detaljerade anvisningar återfinns i kursinformationen.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
PROJ Projektuppgift i grupp 4.5 hp U, G
INDU Individuell skriftlig uppgift 3 hp U, G, VG

Ordinarie litteratur

Böcker

(2013) A guide to the project management body of knowledge : (PMBOK® guide) 5th ed. Newtown Square, Pa. : Project Management Institute, cop. 2013

ISBN: 9781935589679

Denna bok finns tillgänglig som elektronisk resurs via Skillport

Kompletterande litteratur

Böcker

(2013) Software extension to the PMBOK guide, fifth edition Newtown Square, Pa. : Project Management Institute, c2013

Denna bok finns tillgänglig som elektronisk resurs via Skillport

Ambriz, Rodolfo, Landa, Mario, (2015) Dynamic scheduling with Microsoft Project 2013. the book by and for professionals Plantation, FL : J. Ross Pub. ; [New York] : International Institute for Learning, Inc., c2015

Denna bok finns tillgänglig som elektronisk resurs via Skillport

Snyder, Cynthia Stackpole, (2013) A user's manual to the PMBOK guide-- fifth edition 2nd ed. Hoboken, N.J. : J. Wiley, 2013.

Denna bok finns tillgänglig som elektronisk resurs via Skillport

Wysocki, Robert K., Gillingham, Brenda K., (2014) Effective project management. traditional, agile, extreme, 7th edition 7th ed. Indianapolis, Ind. : John Wiley & Sons, c2014

Denna bok finns tillgänglig som elektronisk resurs via Skillport

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.