Digital innovation och design, 7.5 hp

Digital Innovation and Design, 7.5 credits

725A51

Huvudområde

Informatik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Siri Wassrin

Kursansvarig

Siri Wassrin

Studierektor eller motsvarande

Truls Löfstedt
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Block Språk Ort/Campus VOF
F7MIT IT och management, masterprogram 1 (HT 2024) 202445-202503 2+4 Engelska Linköping, Valla O

Huvudområde

Informatik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Kursen ges för

  • Masterprogram i IT och management

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena:
    - Informatik
    - Företagsekonomi
    - Kognitionsvetenskap
    - Datavetenskap
    eller motsvarande
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och förklara olika perspektiv på digital innovation och design i samhälle och verksamheter
  • redogöra för, värdera och tillämpa olika ansatser och metoder för digital innovation och design
  • kritiskt analysera, problematisera och reflektera kring makt och etik i innovations- och designprocesser

Kursinnehåll

I kursen behandlas huvudsakligen:

  • Olika perspektiv på digital innovation och design (innebörder och relationer) i samhälle och verksamheter
  • Digital innovation och design som delar i förändringsarbete i en verksamhetskontext
  • Olika ansatser, metoder och verktyg för digital innovation och design
  • Möjligheter och utmaningar med olika ansatser, metoder och verktyg för digital innovation och design
  • Frågor om makt och etik i innovations- och designprocesser 
  • Praktiska exempel på digital innovation och design

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, projektarbete, handledning och laborationer. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom: 

  • individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UV
  • aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
  • skriftligt projektarbete i grupp, betygsskala: UG

För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga uppgiften.

Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
INDU Individuell skriftlig uppgift 3.5 hp U, G, VG
PROJ Projektarbete i grupp 4 hp U, G

Böcker

Kristensson, Per, Witell, Lars, Gustafsson, Anders, (2014) Tjänsteinnovation. 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2014

ISBN: 9789144095127

Löwgren, Jonas, Stolterman, Erik, (2004) Design av informationsteknik : materialet utan egenskaper 2., [rev. och utök.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2004

Finns även som eBok på engelska via LiU:s bibliotek, dvs Löwgren, Jonas & Stolterman, Erik (2007) Thoughtful interaction design. A design perspective on information technology. The MIT Press, Cambridge & London.

Artiklar

Heeks, R., The Tyranny of Participation in Information Systems: Learning from Development Projects. Development Informatics Working Paper no. 4. 1999

https://www.gdi.manchester.ac.uk/research/publications/di/di-wp4/

Kohli, Rajiv, Melville, Nigel P., Digital innovation: A review and synthesis Information Systems Journal 29(1), 200-223

https://doi.org/10.1111/isj.12193

Norman, Donald A., Verganti, Roberto, Incremental and Radical Innovation: Design Research vs. Technology and Meaning Change Design issues 30(1), 78-96
van den Hoven, J., Ethics for the Digital Age: Where Are the Moral Specs? Value Sensitive Design and Responsible Innovation In Informatics in the Future: Proceedings of the 11th European Computer Science Summit (ECSS 2015), Vienna, October 2015 (pp. 65-76). Cham: Springer International Publishing. 2017

 

Ytterligare artiklar tillkommer under kursen, se Lisam. 

Walsham, G., Are we making a better world with ICTs? Reflections on a future agenda for the IS field Journal of Information Technology 2012, 27 (2), 87-93

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.