Digital förvaltning - från idé till praktik, 7.5 hp
Digital Government - from policy to practice, 7.5 credits
725A52
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ida LindgrenKursansvarig
Ida LindgrenStudierektor eller motsvarande
Truls LöfstedtKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MIT | IT och management, masterprogram (Magister) | 2 (VT 2025) | 202504-202508 | Svenska | Linköping, Valla | O |
F7MIT | IT och management, masterprogram (Master) | 2 (VT 2025) | 202504-202508 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i IT och management
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena:
- Informatik
- Företagsekonomi
- Kognitionsvetenskap
- Datavetenskap
eller motsvarande - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för, förklara och värdera olika perspektiv på digital förvaltning
- kritiskt analysera, problematisera och reflektera kring relationen mellan policy och praktik kopplat till digital förvaltning
- föra en fördjupad kritisk diskussion kring en avgränsad frågeställning relaterad till digital förvaltning grundad i såväl empiriska som teoretiska insikter
Kursinnehåll
I kursen fokuseras på digitalisering i offentlig förvaltning och både teoretiska aspekter kopplat till den digitala förvaltningen såväl som olika empiriska exempel på digital förvaltning i olika myndigheter och offentliga verksamheter behandlas.
I kursens behandlas:
- Centrala begrepp och olika perspektiv på digital förvaltning, såsom e-tjänster, e-administration och e-demokrati
- Olika perspektiv på organisering och utveckling av digital förvaltning, t.ex. internationellt, nationellt, lokalt, verksamhetsinterna och verksamhetsexterna perspektiv
- Förutsättningar för och effekter av digital förvaltning, för såväl medborgare som den interna verksamheten
- Möjligheter och utmaningar kopplat till olika ansatser och synsätt på digital förvaltning såsom effektivisering, öppenhet, säkerhet, nytta, enkelhet
- Strategier och policyer som verktyg för sammanhållen digitalisering av offentlig sektor
- Olika praktiska exempel på digital förvaltning
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshop, handledning och studentstyrt arbete i grupp och enskilt.
Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisning och examination kan delvis ges på engelska.
Examination
Kursen examineras genom:
- individuell skriftlig examination, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- löpande muntliga och skriftliga utvärderingsuppgifter, både individuellt och i grupp, betygsskala: UG
För godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För väl godkänt krävs Väl godkänt på den individuella skriftliga examinationen.
Detaljerade anvisningar återfinns i kursinformationen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriska moment | 0 hp | U, G |
UPG2 | Skriftliga och muntliga utvärderingsuppgifter | 4.5 hp | U, G |
EXA1 | Skriftlig examination | 3 hp | U, G, VG |
Artiklar
Kurslitteraturen består av vetenskapliga artiklar.
För komplett litteraturlista se kurssidan på Lisam.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.