Användarperspektiv på digital design, 7.5 hp

User Perspectives on Digital Design, 7.5 credits

725G87

Huvudområde

Informatik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Siri Wassrin

Kursansvarig

Siri Wassrin

Studierektor eller motsvarande

Truls Löfstedt
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7KSY Systemvetenskap, kandidatprogram 2 (VT 2024) 202419-202423 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Informatik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1N

Kursen ges för

  • Kandidatprogrammet i systemvetenskap

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:  

  • redogöra för olika användarperspektiv på digital design samt samband mellan digital design, användarperspektiv och digital arbetsmiljö
  • tillämpa användarperspektiv på digital design baserat på verksamhetsmässiga förutsättningar och mål
  • tillämpa användarperspektiv för att motivera, presentera och försvara digital design
  • tillämpa utvärderingsmetoder för utvärdering av digital design
  • kritiskt granska och värdera metoder för användarperspektiv för god designkvalitet
  • självständigt förklara, kritiskt granska och reflektera kring användarperspektiv i en systemvetenskaplig kontext
  • självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar

Kursinnehåll

I kursen behandlas olika användarperspektiv på digital design på grundläggande nivå samt hur olika användarperspektiv relaterar till och påverkar den digitala designen. Digital arbetsmiljö, innefattande lagstiftning, arbetsmiljömässiga krav, genus- och jämställdhetsperspektiv samt samband mellan digital design, användarperspektiv och digital arbetsmiljö behandlas. Användarperspektiv på digital design tillämpas för att konstruera en interaktiv designlösning i form av en praktiskt designuppgift som genomförs inom givna tidsramar. Uppgiften genomförs genom laborativt designarbete där tydliga verksamhetsmässiga förutsättningar, krav och behov analyseras för att därefter realiseras i form av en designlösning. Designlösningen är grund för den prototyp som konstrueras i utvalt prototypingverktyg. I kursen ingår att problematisera, argumentera, motivera samt värdera sin designlösning i förhållande till existerande användarperspektiv på digital design. Utvärdering av digital design genomförs enligt strukturerade utvärderingsmetoder. Kritisk reflektion kring användarperspektivets roll och betydelse i en systemvetenskaplig kontext ingår även i kursen. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av praktisk designuppgift i grupp, föreläsningar, workshops, seminarier och handledning. 

Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom:

  • aktivt deltagande på seminarier, betygsskala: UG
  • designprojekt i grupp, betygsskala: UG
  • individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UV

För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på individuell skriftlig uppgift.


Detaljerad information finns i studieanvisningarna.
 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SEMI Seminariebehandling 1 hp U, G
PROJ Designprojekt 4 hp U, G
INDU Skriftlig uppgift 2.5 hp U, G, VG

Böcker

Sandblad, Bengt, Gulliksen, Jan, Lantz, Ann, Walldius, Åke, Åborg, Carl, (2018) Digitaliseringen och arbetsmiljön Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur, [2018]

ISBN: 9789144120225

Sharp, Helen, Rogers, Yvonne, Preece, Jennifer, (2019) Interaction Design : Beyond Human-Computer Interaction, Fifth Edition. Fifth Edition John Wiley and Sons (US), 2019.

Finns som ebok via LiUs bibliotek. 

Om du föredrar att läsa kurslitteraturen i tryckt form eller på svenska så går dessa upplagor av boken bra: Preece, J., Rogers, Y., & Sharp, H. (2016), Interaktionsdesign, Studentlitteratur.

Den engelska boken finns i både nyare och äldre upplagor och dessa går bra att använda men du ansvarar då själv för att läsa rätt delar i boken.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.