Användarperspektiv på digital design, 7.5 hp
User perspectives on digital design, 7.5 credits
725G87
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Fredrik SöderströmKursansvarig
Fredrik SöderströmStudierektor eller motsvarande
Malin GranathKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KSY | Systemvetenskap, kandidatprogram | 2 (VT 2021) | 202118-202122 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Kandidatprogrammet i systemvetenskap
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet samt den behörighet som krävs för antagning till programmet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
Beskriva, förklara, kritiskt granska och värdera
- olika perspektiv på digital design med betoning på användarperspektiv
- samband mellan digital design och olika användarperspektiv
- olika metoder för att utföra och utvärdera digital design i syfte att åstadkomma god designkvalitet
Visa färdighet och förmåga att
- analysera och planera för digital design genom identifiering, prioritering, visualisering och utvärdering av förutsättningar och verksamhetsmål
- producera, argumentera, motivera och värdera en designlösning utifrån ett utvalt användarperspektiv
- konstruera en teknisk prototyp i ett utvalt designverktyg
- presentera och försvara en teknisk prototyp baserat på utvalt användarperspektiv
- utvärdera och kritiskt granska en teknisk prototyp baserat på en
utvald utvärderingsmetod.
Kursinnehåll
Studenten skall förvärva grundläggande kunskaper inom olika perspektiv på digital design i allmänhet och användarperspektiv i synnerhet. Med denna grundläggande kunskap som bas fördjupas kunskapen kring hur olika användarperspektiv relaterar till och påverkar den digitala designen av IT-system och hur sådan digital design kan utvärderas på ett strukturerat sätt. Kursen syftar till att den studerande skall förvärva en fördjupad förståelse och kunskap kring ett utvalt användarperspektiv på digital design och detta perspektiv skall praktiskt kunna omsättas för att konstruera en teknisk prototyp. Detta genomförs genom laborativt arbete där tydliga förutsättningar analyseras för att därefter realiseras i form av en designlösning. Denna designlösning ligger sedan som grund för den prototyp som konstrueras i utvalt design/prototypingverktyg. I kursen ingår att studenten löpande genom kursen skall kunna argumentera, motivera samt värdera sin lösning i förhållande till andra existerande användarperspektiv på digital design.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består huvudsakligen av en laborativ designuppgift, samt föreläsningar, seminarier, handledning och studentstyrt arbete. Till arbetsinsatsen hör att aktivt förbereda sig inför dessa tillfällen genom inläsning av litteratur samt genom aktivt arbete individuellt och i grupp. Kursen innehåller även presentation/gestaltning av den egna designlösningen samt granskning/utvärdering av andra kursdeltagares designlösningar.
Examination
Skriftlig och muntlig examination samt aktivt deltagande i obligatoriska moment. Detaljerad information återfinns i kursinformationen.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG3 | Seminariebehandling | 1 hp | U, G |
UPG2 | Praktisk designuppgift | 4 hp | U, G, VG |
UPG1 | Skriftlig uppgift | 2.5 hp | U, G, VG |
Ordinarie litteratur
Böcker
ISBN: 9789144120225
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 9789144122991
Det går även bra att istället läsa boken som utkom 2014.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.