Användarperspektiv på digital design, 7.5 hp
User Perspectives on Digital Design, 7.5 credits
725G87
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Fredrik SöderströmKursansvarig
Fredrik SöderströmStudierektor eller motsvarande
Truls LöfstedtKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KSY | Systemvetenskap, kandidatprogram | 2 (VT 2022) | 202219-202223 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Kandidatprogrammet i systemvetenskap
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Matematik B, Samhällskunskap A
(Områdesbehörighet A5/5)
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika användarperspektiv på digital design samt samband mellan digital design, användarperspektiv och digital arbetsmiljö
- tillämpa användarperspektiv på digital design baserat på verksamhetsmässiga förutsättningar och mål
- tillämpa användarperspektiv för att motivera, presentera och försvara digital design
- tillämpa utvärderingsmetoder för utvärdering av digital design
- kritiskt granska och värdera metoder för användarperspektiv för god designkvalitet
- självständigt förklara, kritiskt granska och reflektera kring användarperspektiv i en systemvetenskaplig kontext
- självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar
Kursinnehåll
I kursen behandlas olika användarperspektiv på digital design på grundläggande nivå samt hur olika användarperspektiv relaterar till och påverkar den digitala designen. Digital arbetsmiljö, innefattande lagstiftning, arbetsmiljömässiga krav, genus- och jämställdhetsperspektiv samt samband mellan digital design, användarperspektiv och digital arbetsmiljö behandlas. Användarperspektiv på digital design tillämpas för att konstruera en interaktiv designlösning i form av en praktiskt designuppgift som genomförs inom givna tidsramar. Uppgiften genomförs genom laborativt designarbete där tydliga verksamhetsmässiga förutsättningar, krav och behov analyseras för att därefter realiseras i form av en designlösning. Designlösningen är grund för den prototyp som konstrueras i utvalt prototypingverktyg. I kursen ingår att problematisera, argumentera, motivera samt värdera sin designlösning i förhållande till existerande användarperspektiv på digital design. Utvärdering av digital design genomförs enligt strukturerade utvärderingsmetoder. Kritisk reflektion kring användarperspektivets roll och betydelse i en systemvetenskaplig kontext ingår även i kursen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av praktisk designuppgift i grupp, föreläsningar, workshops, seminarier och handledning.
Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande på seminarier, betygsskala: UG
- praktisk designuppgift i grupp, betygsskala: UV
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på praktisk designuppgift och individuell skriftlig uppgift.
Detaljerad information finns i studieanvisningarna.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG3 | Seminariebehandling | 1 hp | U, G |
UPG2 | Praktisk designuppgift | 4 hp | U, G, VG |
UPG1 | Skriftlig uppgift | 2.5 hp | U, G, VG |
Ordinarie litteratur
Böcker
ISBN: 9789144120225
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 9789144122991
Det går även bra att istället läsa boken som utkom 2014.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.