Kvalitativa metoder i teori och praktik, 7.5 hp

Qualitative Methods in Theory and Practice, 7.5 credits

725G88

Huvudområde

Informatik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Daniel Toll

Kursansvarig

Daniel Toll

Studierektor eller motsvarande

Truls Löfstedt
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7KSY Systemvetenskap, kandidatprogram 2 (VT 2025) 202514-202518 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Informatik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1N

Kursen ges för

  • Kandidatprogrammet i systemvetenskap

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva, förklara och tillämpa grundläggande begrepp inom kvalitativa metoder
  • tillämpa, värdera och motivera val av kvalitativa undersökningsmetoder och analystekniker
  • presentera och försvara valda undersökningsmetoder och resultat
  • problematisera och kritiskt värdera vanliga kvalitativa undersökningsmetoder och dess resultat
  • diskutera kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används etiskt

Kursinnehåll

I kursen ingår grundläggande begrepp om empiriska undersökningsmetoder, exempelvis kvalitativa- och kvantitativa metoder, induktiva/deduktiva/abduktiva studier, positivism kontra tolkande studier. Vidare behandlas identifiering och problematisering av studieobjekt och undersökningsfrågor. Empiriska undersökningsmetoder introduceras, problematiseras och tillämpas, såsom intervju, observation och dokumentstudier. I kursen behandlas även analystekniker (ex. tematisk, hermeneutisk och narrativ analys), samt presentations- och oppositionsteknik.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, handledning och workshops. 
Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom

  • individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UV 
  • gruppvis skriftlig och muntlig redovisning av undersökningsdesign, betygsskala: UG
  • individuell muntlig tentamen, betygsskala: UV

För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på muntlig tentamen och individuell skriftliga uppgift.

Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
 

Om undervisnings- och examinationsspråk:

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
     

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
MNT1 Muntlig tentamen 2 hp U, G, VG
UPG2 Undersökningsdesign, gruppuppgift 3 hp U, G
UPG3 Individuell skriftlig uppgift 2.5 hp U, G, VG

Böcker

Ahrne, Göran, Svensson, Peter, (2022) Handbok i kvalitativa metoder. Upplaga 3 Stockholm : Liber, [2022]

ISBN: 9789147140077

Artiklar

Vetenskapliga artiklar tillkommer som kurslitteratur på kursen

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.