Strategier för digital innovation och entreprenörskap, 7.5 hp
Digital Innovation Strategy and Entrepreneurship, 7.5 credits
726G31
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Gianluigi ViscusiKursansvarig
Gianluigi ViscusiStudierektor eller motsvarande
Truls LöfstedtKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
F7MIT | IT och management, masterprogram (Master) | 3 (HT 2025) | 202544-202603 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7KSY | Systemvetenskap, kandidatprogram (Management och verksamhetsutveckling) | 5 (HT 2025) | 202544-202603 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FKursen ges för
- Masterprogram i IT och management
- Kandidatprogrammet i systemvetenskap
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B
samt
amt
Godkänt 95 hp från programtermin 1 till 4 på Kandidatprogrammet i systemvetenskap eller motsvarande
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för digital transformation i samhälle och organisationer som en källa till digital innovation
- förklara entreprenörskap och vad som särskiljer detta från digitalt entreprenörskap
- redogöra för digitala affärsmodeller och dess uppbyggnad
Färdighet och förmåga
- formulera strategier för digital innovation som skapar värde och konkurrenskraft i nya företag
- diskutera och föreslå och strategier för övergång från en testmiljö till en hållbar affärsmodell
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- bedöma hur digitala affärsmodeller, digitala plattformar och ekosystem kan bidra till värdeskapande
- kritiskt reflektera kring hållbarhet vid digital innovation
Kursinnehåll
I kursen behandlas strategier för att bedriva digital innovation. Kursen tar utgångspunkt i grundläggande begrepp kring digital transformation i samhälle och organisation, baserat på teknisk utveckling och nya tekniker så som exempelvis analys av stora dataset, blockchain och artificiell intelligens. I kursen behandlas också digitalt entreprenörskap och digitala affärsmodeller genom att fokusera på arbete med FN:s 17 globala hållbarhetsmål som utgångspunkt för att driva digital innovation från test till verklighet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, workshop, seminarier, handledning och projektarbete i grupp. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisnings- och examinationsspråk: Engelska
Examination
Kursen examineras genom:
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UV
- projektuppgift i grupp, betygsskala: UG
- aktivt deltagande på seminarier, betygsskala: UG
- aktivt deltagande på workshops, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på individuell skriftlig uppgift.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PROJ | Projektuppgift i grupp | 3.5 hp | U, G |
UPG1 | Individuell skriftlig uppgift | 4 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.