Kandidatuppsats i Informatik - inriktning management och verksamhetsutveckling, 15 hp
Bachelor Thesis in Information Systems - Emphasis on Management and organizational development, 15 credits
726G74
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Johanna Sefyrin, Ida Lindgren, Fredrik Söderström, Tommy Wedlund, Siri Wassrin, Björn Johansson, Wipawee Victoria PaulssonKursansvarig
Johanna SefyrinStudierektor eller motsvarande
Malin GranathKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KSY | Kandidatprogrammet i systemvetenskap (Management och verksamhetsutveckling) | 6 (VT 2021) | 202109-202118 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2EKursen ges för
- Kandidatprogrammet i systemvetenskap
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Matematik B, Samhällskunskap A
(Områdesbehörighet A5/5)
Godkända 100 hp från årskurs 1 och 2 vid Systemvetenskapliga programmet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- utforma och genomföra ett självständigt arbete vilande på vetenskaplig grund
- anpassa och utveckla relevant ansats, metod och teori inom informatik
- sätta ett vetenskapligt arbete i ett ämnes- och kunskapsmässigt sammanhang relaterat till management och verksamhetsutveckling
- teoretiskt och metodmässigt diskutera väsentliga fenomen inom informatikämnet och inom management och verksamhetsutveckling
- kritiskt reflektera över fenomen, perspektiv, teorier, ansatser, metoder, etiska överväganden och tekniker som är väsentliga inom informatiken
- i ett vetenskapligt arbete uttrycka och reflektera över praktiska och teoretiska implikationer relaterat till management och verksamhetsutveckling
- opponera på vetenskapliga arbeten
- uttrycka sig professionellt muntligt och skriftligt
Kursinnehåll
Inom kursen planeras och genomförs ett samlat arbete inom inriktningen management och verksamhetsutveckling inom informatik. Detta arbete genomförs på ett självständigt sätt och innehåller väsentliga element av att välja en inriktning, syfte, frågeställning och ändamålsenliga teorier, empiri, perspektiv, ansatser, metoder och tekniker, samt att analysera ett eget insamlat empiriskt material. Arbetet inkluderar ett element av att utvärdera eller bidra till management och IT-relaterad verksamhetsutveckling (som sådan eller dess förutsättningar eller effekter), samt att reflektera över den process och den produkt som realiseras. Att argumentera för vald inriktning och ansats, muntligen och skriftligen är också centralt i kursen. Kursen innehåller också granskning av och opponering på andra arbeten.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av seminarier och grupphandledning. Det självständiga arbetet genomförs i grupp. Om det finns särskilda skäl, får examinator godkänna att det självständiga arbetet genomförs av enskild student. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Studenten har rätt till handledning under den termin som studenten är registrerad på och genomför det självständiga arbetet. Om det finns särskilda skäl, och om handledningsresursen inte förbrukats under aktuell termin, kan kursansvarig lärare i samråd med handledare besluta att erbjuda handledning under nästkommande termin.
Examination
Examinationen sker genom:
- självständigt arbete, betygsskala: UV
- muntlig presentation, betygsskala: UG
- muntlig opposition, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på det självständiga arbetet.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningarna.
Om det finns särskilda skäl, om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPS1 | Uppsats, självständigt arbete | 1 hp | U, G |
UPS2 | Uppsats, självständigt arbete | 5 hp | U, G |
UPS3 | Uppsats, självständigt arbete | 7 hp | U, G, VG |
OPPO | Opponentskap | 0.5 hp | U, G |
RESP | Respondentskap | 0.5 hp | U, G |
SEMI | Seminarienärvaro | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.