Geografi 1, grundkurs, 30 hp

Geography 1, basic course, 30 credits

727G17

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Martin Karlson

Kursansvarig

, Madelene Ostwald, Anders Jidesjö, Robin Blomdin, Martin Karlson

Studierektor eller motsvarande

Martin Karlson

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) HT 2025 202534-202603 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1N

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och applicera grundläggande teorier och begrepp i ämnet geografi
  • redogöra för grundelementen i landskapet, inklusive mark, vatten och luft, samt deras geografiska och tidsmässiga variationer
  • redogöra för och analysera människans sätt att utnyttja och påverka landskapet genom bebyggelse och försörjningsformer i olika tider och på skilda håll i världen
  • identifiera och redogöra för centrala miljöfrågor, särskilt sådana som rör landskapet och dess förändringar
  • redogöra för och reflektera kring naturresurser och deras betydelse för utveckling i olika delar av världen

Färdighet och förmåga

  • tillämpa kartor och annan geografisk information för rumslig analys av natur- och kulturlandskapet samt förstå i vilka sammanhang dessa metoder kan och bör användas

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • söka, samla och kritiskt tolka relevant information med ett vetenskapligt förhållningssätt för att kunna beskriva och analysera landskapet och regioner utifrån deras natur- och kulturförhållanden 
  • tolka, bedöma och kommunicera andras arbete och analyser på ett konstruktivt sätt

Kursinnehåll

Kulturlandskapet 

I delkursen behandlas landskapets former som resultat av människans verksamhet. Markanvändning och bebyggelse i rurala och urbana landskap, deras framväxt och utmärkande drag studeras, bland annat genom fältstudier. Vidare behandlas kartans historia liksom kartprojektioner och kartframställning samt historiska kartor som stöd för landskapstolkning. Manuella och digitala kartografiska metoder ingår även i kursen.
 

Naturlandskapet 

I delkursen behandlas landskapets former som resultat av geologiska processer med särskilt fokus på endogena och exogena processer, samt jordens storskaliga tektonik. Detta inkluderar studier av vattnets, isens, vindens och vegetationens påverkan på landskapet. Vidare behandlas mineral, bergarter och jordarter i olika delar av världen samt klimat och klimatförändringar. Häri ingår studier av solens och jordens relationer och deras betydelse för temperaturförhållanden, odlingsbarhet m.m. I kursen undersöks genom fältstudier bland annat urberg, sedimentära bergartslager och förkastningsbranter. Kartografiska metoder ingår i delkursen, samt även en introduktion till geografiska informationssystem (GIS).


Naturresurserna 

I delkursen studeras olika tolkningar av begreppet naturresurser, samt naturresurser i lokalt, regionalt, nationellt och globalt perspektiv. Andra centrala begrepp med koppling till naturresurser som studeras är förekomst, förädling, försörjning, miljöpåverkan och hållbar utveckling. Häri ingår studier av befolkningsförhållanden och befolkningsutveckling, livsmedelsförsörjning, energiförsörjning samt infrastruktur, handel och ekonomisk aktivitet. Sambandsförhållanden mellan dessa processer poängteras.


Regionala studier 

I denna delkurs behandlas regionbegreppet utifrån skilda perspektiv och rumsliga skalor. Vidare studeras olika typer av regioner, avgränsade utifrån naturlandskapets innehåll och förutsättningar, kulturfaktorer, ekonomisk utveckling, funktionell samhörighet m.m. Världens länder och befolkning i övergripande, regionalt perspektiv samt frågor rörande hållbar utveckling i u-länder och i-länder studeras. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, handledning, seminarier, laborationer och exkursioner. 

Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom:

Kulturlandskapet

  • individuell skriftlig salstentamen, betygsskala: UV
  • individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UG
  • aktivt deltagande i seminarier och laborationer, betygsskala: D

Naturlandskapet

  • individuell skriftlig salstentamen, betygsskala: UV
  • individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UG
  • aktivt deltagande i seminarier och laborationer, betygsskala: D

Naturresurserna

  • individuell skriftlig salstentamen, betygsskala: UV
  • projektarbete i grupp med skriftlig och muntlig redovisning, betygsskala: UG
  • aktivt deltagande i seminarier och laborationer, betygsskala: D

Regionala studier

  • individuell skriftlig hemtentamen, betygsskala: UV
  • projektarbete i grupp med skriftlig och muntlig redovisning, betygsskala: UG
  • aktivt deltagande i seminarier och laborationer, betygsskala: D

För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på minst 50 % av de VG-grundande poängen. 

Detaljerad information återfinns i studiehandledningen. 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
 

Om undervisnings- och examinationsspråk:

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
     

Institution

Institutionen för Tema
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN5 Skriftlig salstentamen - Kulturlandskapet 5.5 hp U, G, VG
STN6 Skriftlig salstentamen - Naturlandskapet 5.5 hp U, G, VG
STN8 Skriftlig hemtentamen - Regionala studier 5.5 hp U, G, VG
PRO3 Projekt Naturresurserna 1.5 hp U, G
PRO4 Projekt Regionala studier 1.5 hp U, G
SRE4 Skriftlig redovisning - kulturlandskapet 1.5 hp U, G
SRE5 Skriftlig redovisning - naturlandskapet 1.5 hp U, G
SRE6 Skriftlig redovisning Kartografi 2 hp U, G
ST10 Skriftlig salstentamen- Naturresurserna 5.5 hp U, G, VG
DEL1 Seminarier, exkursioner och laborationer 0 hp D

Böcker

Bogren, Jörgen, Gustavsson, Torbjörn, Loman, Göran, (2008) Klimat och väder. första upplagan Lund : Studentlitteratur, 2008

ISBN: 9789144048499

Cserhalmi Niklas, (1997) Fårad mark. Handbok för tolkning av historiska kartor Årgång 78 Nr 6 Sverighes Hembygdsförund, Stockholm
De Blij, Harm J., Muller, Peter O., Nijman, Jan, (2014) Geography : realms, regions, and concepts. 16. ed. Hoboken, NJ : Wiley, cop. 2014

ISBN: 9781118673959

Hall Ola, Introduktion till Kartografi och geografisk information Studentlitteratur
Knox Paul L. & Marson Sallie, A., Human Geography. Places and Religions in Global Context Pearson; HarlowKapitel 1, 2, 5, 7, 9, 11, 12

Lundqvist, Jan, (2006) Geologi : processer - utveckling - tillämpning. 4., [rev. och uppdaterade] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2006

ISBN: 9144047290, 9789144047294

Murphy, Alexander B., (2018) Geography : why it matters. Medford, Massachusetts : Polity, 2018

ISBN: 9781509523009, 9781509523016

Rönnlund, Maria, Tollefsen, Aina, (2016) Rum : samhällsvetenskapliga perspektiv. 1. uppl. Stockholm : Liber, 2016

ISBN: 9789147115174

Övrigt

En preliminär litteraturlista kommer att finnas tillgänglig under Övriga dokument senast 8 veckor före kursstart.

Ytterligare litteratur tillkommer under terminens gång.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.