Språkteknologiska system, 6 hp
Language Engineering Systems, 6 credits
729A97
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Lars AhrenbergStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MKS | Masterprogram i kognitionsvetenskap | 2 (VT 2017) | 201704-201713 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i kognitionsvetenskap
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs att de särskilda behörighetsregler som gäller för masterprogrammet i kognitionsvetenskap är uppfyllda.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för språkteknologiska metoder och tillämpningar
- demonstrera en ökad förmåga att självständigt analysera och lösa språkteknologiska problem
- beskriva och värdera innehållet i vetenskapliga artiklar inom språkteknologiområdet
- specificera och implementera en större språkteknologisk komponent utifrån i litteraturen beskrivna metoder och algoritmer
- tillämpa metoder för att skapa språkteknologiska data och modeller, häri inkluderat metoder som bygger på automatisk inlärning från text (eller tal)
- bedöma vilka kriterier och mått som är tillämpliga för utvärdering av olika språkteknologiska komponenter och system och självständigt genomföra en utvärdering.
Kursinnehåll
Under kursens gång studeras systemarkitekturer, utvecklingsmetoder och utvärderingsmetoder för språkteknologiska system. Skillnader, fördelar och nackdelar med regelbaserade och statistiska metoder tas upp. Ett flertal applikationsområden tas upp, till exempel läs- och skrivstöd, frågebesvarande och dialogsystem, informationsutvinning och automatisk summering, samt översättning.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och laborationer inklusive ett större projekt. Den studerande förväntas arbeta med självstudier, enskilt eller i grupp.
Examination
Kursen har två examinationsmoment. Det första momentet examineras genom aktivt deltagande och skriftlig rapportering av seminarierna.
Det andra momentet examineras genom ett antal projektuppgifter som innebär implementering av ett system.
Betygsskala
,Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för datavetenskapDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.