Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp

Qualitative Research Methods, 6 credits

729G07

Huvudområde

Kognitionsvetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Gisela Eckert

Kursansvarig

Gisela Eckert

Studierektor eller motsvarande

Kenny Skagerlund
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Block Språk Ort/Campus VOF
F7KKO Kognitionsvetenskap, kandidatprogram 2 (VT 2024) 202403-202406 1+2+4 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Kognitionsvetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1N

Kursen ges för

  • Kandidatprogrammet i kognitionsvetenskap

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt  
Engelska 6
samt
Matematik 3b/3c eller Matematik C

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för den vetenskapsteoretiska bakgrunden till olika kvalitativa metoder
  • redogöra för den kvalitativa metodens roll i kognitionsvetenskaplig forskning
  • utforma kvalitativa undersökningar i enlighet med vetenskaplig praxis
  • planera kvalitativ datainsamling med hjälp av intervju eller observation
  • bearbeta kvalitativa data med hjälp av specifika analysmetoder
  • kritiskt tolka och diskutera kvalitativa data utifrån forskningsfrågor, teori och tidigare forskning
  • muntligt och skriftligt förmedla resultat från kvalitativ forskning
  • granska aktuella kvalitativa forskningsartiklar kritiskt ur ett vetenskapligt, etiskt och samhälleligt perspektiv
  • redogöra för och jämföra den kvalitativa respektive kvantitativa metodens position inom vetenskap och samhälle
  • reflektera över behov av ytterligare kunskap och kompetens inom kvalitativ metod

Kursinnehåll

I kursen behandlas kvalitativ metod som forskningsstrategi utifrån fyra områden:

Historik: Om den kvalitativa metodens framväxt inom humanvetenskapen. Särskilt fokus läggs här på den kvalitativa metodens positionering mot en naturvetenskapligt inspirerad kvantitativ metod.

Forskningsdesign: Om hur man som forskare utformar kvalitativa undersökningar i enlighet med vetenskaplig praxis. Viktiga delar inom detta område inkluderar formuleringen av adekvata forskningsfrågor, urval, etik m.m.

Datainsamlingsmetoder: Om hur man som forskare kan samla kvalitativa data på olika sätt. Inom detta område läggs särskild vikt vid olika former av intervjuer och observationer, men även andra insamlingsmetoder berörs.

Analysmetoder: Om hur man som forskare kan bearbeta sin kvalitativa data på olika sätt. Här fokuseras framförallt på grundad teori, tolkande fenomenologisk analys och konversationsanalys. De nära sambanden mellan val av forskningsdesign, datainsamlingsmetod och analysmetod betonas genom hela kursen.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. 

Examination

Kursen examineras genom:

  • individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UG
  • skriftlig presentation i grupp, betygsskala: UG
  • muntlig presentation i grupp, betygsskala: UG
  • individuell skriftlig tentamen, betygsskala: UV

För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga hemtentamen. 

Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
                                                          

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
HEM1 Hemtentamen 4 hp U, G, VG
UPG1 Workshopsuppgift 1 hp U, G
UPG2 Kritisk artikelläsning 1 hp U, G

Övrigt

Kurslitteratur

Kurslitteratur

Kurslitteratur publiceras på kurshemsidan. En sammanställning av programmets kurslitteratur publiceras även i programrummet på Lisam. 

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.