Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp
Qualitative Research Methods, 6 credits
729G07
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Michael TholanderKursansvarig
Michael TholanderStudierektor eller motsvarande
Örjan DahlströmKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
F7KKO | Kognitionsvetenskap, kandidatprogram | 2 (VT 2020) | 202004-202007 | 1+2+4 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Kandidatprogrammet i kognitionsvetenskap
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs att de särskilda behörighetsregler som gäller för kandidatprogrammet i kognitionsvetenskap är uppfyllda.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för den vetenskapsteoretiska bakgrunden till kvalitativ metod,
- utforma kvalitativa undersökningar i enlighet med vetenskaplig praxis,
- använda intervju och observation som kvalitativa datainsamlingsmetoder,
- bearbeta kvalitativa data med hjälp av specifika analysmetoder,
- granska kvalitativa forskningsartiklar kritiskt
Kursinnehåll
I kursen studeras kvalitativ metod som forskningsstrategi utifrån följande fyra huvudområden:
Historik: Om den kvalitativa metodens framväxt inom humanvetenskapen. Särskilt fokus läggs här på den kvalitativa metodens positionering mot en naturvetenskapligt inspirerad kvantitativ metod.
Forskningsdesign: Om hur man som forskare utformar kvalitativa undersökningar i enlighet med vetenskaplig praxis. Viktiga delar inom detta område inkluderar formuleringen av adekvata forskningsfrågor, urval, etik m.m.
Datainsamlingsmetoder: Om hur man som forskare kan samla kvalitativa data på olika sätt. Inom detta område läggs särskild vikt vid olika former av intervjuer och observationer, men även andra insamlingsmetoder berörs.
Analysmetoder: Om hur man som forskare kan bearbeta sin kvalitativa data på olika sätt. Här fokuseras studierna framför allt mot grundad teori, tolkande fenomenologisk analys och konversationsanalys. De nära sambanden mellan val av forskningsdesign, datainsamlingsmetod och analysmetod betonas genom hela kursen
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Den studerande förväntas arbeta med självstudier, enskilt eller i grupp.
Examination
Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 6 hp | U, G, VG |
Ordinarie litteratur
Böcker
ISBN: 9781292251202, 9781292251219, 9781292251226
Huvudval av bok. (Andra och tredje upplagan går också bra)
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 9789147129706
Möjligt alternativ till huvudboken av Howit. (Andra upplagan går också bra)
ISBN: 9781446298466
Möjligt alternativ till huvudboken av Howit
ISBN: 9780335244492
Möjligt alternativ till huvudboken av Howit
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.