Teknisk och kognitiv psykologi, 9 hp
Engineering and Cognitive Psychology, 9 credits
729G47
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Erkin AsutayKursansvarig
Erkin AsutayStudierektor eller motsvarande
Arvid ErlandssonKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
F7KKO | Kognitionsvetenskap, kandidatprogram | 1 (HT 2024) | 202444-202503 | 2+4 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Kandidatprogrammet i kognitionsvetenskap
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Engelska 6
samt
Matematik 3b/3c eller Matematik C
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
• förklara och jämföra beteende i interaktionen mellan system och människa utifrån olika kognitiva modeller
• beskriva psykologiska och tekniska faktorer i samspelet mellan människa, teknik och omgivning
• redogöra för centrala kognitiva modeller, metoder och forskningsresultat inom teknisk psykologi och ergonomi
• granska systemlösningar utifrån människans kognitiva och biologiska förutsättningar, samt begränsningar i interaktionen med tekniska system
• undersöka tekniska systemlösningar i relation till människans kognitiva, perceptuella, emotionella och sociala förutsättningar och begränsningar
Kursinnehåll
Under kursens gång behandlas:
• Tekniska lösningar i relation till människan som ett biologiskt, psykologiskt, socialt och informationsbearbetande system
• Mätning av biologiska signaler för användning i tekniska system, och annan grundläggande neuropsykologi/neuroergonomi
• Automatiserade och kontrollerade processer i tekniska system, samt rollen av fokuserad och delad uppmärksamhet i sådana processer
• Tekniska lösningar för att hantera minnets begränsningar, och andra aspekter av minne
• Medvetande i mänsklig och artificiell intelligens
• Hur samspelet med tekniska system beror på sensoriska och perceptuella förutsättningar
• Hur samspelet med tekniska system påverkas av problemlösning, beslutsfattande och situationsuppfattning
• Hur samspelet med tekniska system relaterar till kognitiv utveckling och åldrande, inklusive normalitet och variation i kognitiva förmågor
• Hur samspelet med tekniska system påverkas av kognitiva, emotionella, fysiologiska och sociala förutsättningar
• Teknikens etiska och moralpsykologiska aspekter
• Kognitiva, emotionella och sociala mekanismer för kommunikation och beteendepåverkan i tekniska system
• Tillämpningar av ergonomi och human factors i olika kontexter såsom design av datorsystem, användarstöd, och informationssystem.
• Risk/olycksfallsanalys för att förstå mänskliga faktorn i sammansatta kognitiva system.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av handledning, föreläsningar och seminarier. Den studerande förväntas arbeta med självstudier, enskilt eller i grupp.
Examination
Kursen examineras genom
- projektarbete, opponering samt aktivt deltagande i seminarier, betygsskala UG
- hemtentamen, betygsskala UV
För Godkänt resultat krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på hemtentamen.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
HEM2 | Hemtentamen | 3 hp | U, G, VG |
PRO2 | Projekt | 6 hp | U, G |
Övrigt
Kurslitteratur publiceras på kurshemsidan. En sammanställning av programmets kurslitteratur publiceras även i programrummet på Lisam.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.