Mikroekonomi, 7.5 hp
Microeconomics, 7.5 credits
730G72
Huvudområde
NationalekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Martin HenrikssonKursansvarig
Martin HenrikssonStudierektor eller motsvarande
Linnea TengvallKontaktinformation
Anki Rune, administratör
Åsa Carmesten, studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2022 | 202239-202243 | Svenska | Linköping, Valla | ||
F7KPO | Politices kandidatprogram | 3 (HT 2022) | 202239-202243 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
NationalekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Politices kandidatprogram
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 3b/3c eller Matematik C
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för hur resursfördelningen via prisbildningen fungerar vid olika marknadsformer
- redogöra för innebörden av samhällsekonomiskt effektiv resursfördelning
- redogöra för vilka förhållanden på en marknad som leder till effektiv resursfördelning samt vilka förhållanden som leder till att marknader inte fungerar effektivt
- förklara vad som ligger bakom uppkomsten av internationell handel, samt för välfärdseffekterna av handel och handelspolitik
- tillämpa nationalekonomiska modeller för att analysera mikroekonomiska problem och förklara hur marknader påverkas av olika typer av störningar som exempelvis efterfrågeförändringar och politiska ingripanden
Kursinnehåll
I kursen behandlas
- hur producenternas val av olika produktionsfaktorer och av produktionsvolym påverkas av produktivitet och olika kostnadssamband
- hur resursfördelningen för varor, tjänster och produktionsfaktorer fungerar vid fullständig och vid olika former av ofullständig konkurrens, som monopol, monopolistisk konkurrens och oligopol.
- den ekonomiska välfärdsteorins grundläggande begrepp, hur man i välfärdsteorin definierar samhällsekonomisk effektivitet samt hur en ekonomi med fullständig konkurrens på alla marknader i det ideala fallet leder till samhällsekonomisk effektivitet.
- vilka förhållanden som gör att marknader inte fungerar samhällsekonomiskt effektivt samt vilka åtgärder som då kan vidtas.
- hur man utifrån ett s.k. public-choice perspektiv kan förklara varför offentliga ingrepp i marknadsekonomin ibland kan innebära försämrad effektivitet.
- hur effektiviteten påverkas av olika slag av skatter och olika sätt att avgiftsbelägga offentligt tillhandahållna varor och tjänster.
- vad som ligger bakom uppkomsten av internationell handel samt för välfärdseffekterna av handel och handelspolitik
- aktuell ekonomisk politik, som exempel kan nämnas miljöpolitik och bostadspolitik men även andra områden kan väljas.
Studenten skall inför denna kurs känna till de nationalekonomiska grundproblemen, ha förmåga att tillämpa nationalekonomiska resonemang samt ha kunskaper om efterfrågans och utbudets bestämningsfaktorer samt hur konsumenters val på olika marknader kan beskrivas. Kursen är en fortsättning på kursen Marknadsekonomins grunder.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen på kursen sker i form av övningar och seminarier. På dessa diskuteras uppgifter och problem som den studerande förutsätts förbereda i förväg, enskilt eller i grupp. Vidare hålls ett antal föreläsningar. Den studerande arbetar i övrigt enskilt med inläsning av kurslitteratur och med övningsuppgifter.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig tentamen samt obligatorisk närvaro på examinerande seminarier. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA2 | Examination | 6.5 hp | U, G, VG |
SEM1 | Seminarie | 1 hp | U, G |
Böcker
ISBN: 9781464187025
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.