Ledning och strategiskt personalarbete 4, 30 hp
Strategic Human Resource Management 4, 30 credits
731A04
Huvudområde
Sociologi Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Ulrik LögdlundKursansvarig
Ulrik LögdlundStudierektor eller motsvarande
Ulrik LögdlundKontaktinformation
Åsa Steinvall, administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Kvällstid) | HT 2025 | 202535-202623 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Sociologi, Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NFörkunskapskrav
- Godkänd Ledning och strategiskt personalarbete, grundkurs 30hp
- Godkänd Ledning och strategiskt personalarbete, fortsättningskurs 30hp
- Ledning och strategiskt personalarbete, fördjupningskurs 30hp med minst 22,5 hp godkända vari ska ingå en uppsats om 15 hp eller motsvarande ingår
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna
- redogöra för ett internationellt perspektiv på eget valt problemområde inom arbete och arbetsliv
- analysera olika variabler i en internationell komparativ studie inom arbetslivsområdet
- redogöra för vetenskapliga och metodologiska utgångspunkter för olika former av utvärderingar
- analysera och kritiskt diskutera olika utvärderingsmodellers styrkor och svagheter
- självständigt konstruera och försvara en utvärderingsdesign som följer upp, systematiserar och värderar en verksamhet eller arbetsorganisation
- självständigt planera och genomföra en vetenskaplig studie inom ämnesområdet Human relations and development
- samla in, analysera och sammanställa data i en egen undersökning
- kritiskt granska, värdera, reflektera och diskutera egen och andras studier
- skriftligt och muntligt presentera och försvara egen studie.
Kursinnehåll
Internationellt perspektiv på arbete och arbetsliv, 7,5 hp
(International Perspective on Work and Working Life)
Delkursen behandlar arbete och arbetsliv ur ett internationellt perspektiv. Frågor om samhällsförändringars inverkan på utvecklingen av arbetsorganisationer och ledningssystem behandlas tillsammans med komparativa studier inom arbetslivet med fokus på klass, intersektionalitet, etnicitet och hälsa i en internationell kontext.
Avancerad utvärderingsmetodik, 7,5 hp
(Advanced Evaluation Methodology)
I delkursen behandlas olika utvärderingsmodeller och tillämpningsområden tillsammans med frågor om metodologi, metodval och analysstrategier. Den studerande arbetar självständigt med att konstruera en utvärderingsdesign som följer upp, systematiserar och värderar en intervention inom offentlig eller privat verksamhet.
Självständigt arbete, 15 hp
(Thesis)
Den studerande ska självständigt författa ett arbete och därvid utgå från vetenskaplig teoribildning och forskning samt välja modeller, tekniker och metoder. Det självständiga arbetet ska uppfylla de teoretiska, metodologiska, forskningsetiska och dispositionsmässiga krav som ställs på nivån. Det självständiga arbetet ska innehålla en kritisk diskussion över det egna arbetet samt följa de formalia som handledare och examinator anvisar.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och självstudier. Det självständiga arbetet innefattar obligatoriska seminarier, grupphandledning samt enskild handledning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig och muntlig presentation tillsammans med kritisk granskning. Det självständiga arbetet presenteras och försvaras vid ett examinerande seminarium. Den studerande ska kritiskt granska ett annat arbete samt aktivt delta i diskussionen av andra arbeten. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SJÄL | Självständigt arbete | 15 hp | U, G, VG |
AVAN | Avancerad utvärderingsmetodik | 7.5 hp | U, G, VG |
INTE | Internationellt perspektiv på arbete och arbetsliv | 7.5 hp | U, G, VG |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.