Ledning och strategiskt personalarbete 3 - distans, 30 hp

Strategic Human Resource Management 3 - distance, 30 credits

731G24

Huvudområde

Sociologi Human Resource Management and Development

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Ulrik Lögdlund

Kursansvarig

Ulrik Lögdlund

Studierektor eller motsvarande

Ulrik Lögdlund

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Kvällstid) HT 2024 202435-202523 Svenska Ortsoberoende

Huvudområde

Sociologi, Human Resource Management and Development

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1F

Förkunskapskrav

  • Godkänd Ledning och strategiskt personalarbete, grundkurs 30 hp
  • Ledning och strategiskt personalarbete, fortsättningskurs, med minst 22,5 hp godkända 

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva, analysera och kritiskt granska rekryteringsprocesser, kompetensbehov, utveckling av kriterier för bedömning av personal samt olika instrument för urval av personal
  • redogöra för samspelet mellan strategiska styrdokument och kompetensförsörjning på operativ nivå
  • redogöra för vetenskapliga grunder och metodologiska överväganden inom kvalitativt metod
  • använda kvalitativa datainsamlingsmetoder och analysstrategier
  • planera och genomföra en vetenskaplig studie inom ämnesområdet Human relations and development
  • samla in, analysera och sammanställa data i en undersökning
  • kritiskt granska, värdera, reflektera och diskutera egen och andras studier
  • skriftligt och muntligt presentera och försvara en studie

Kursinnehåll

Personal- och kompetensförsörjning, 7,5 hp

I delkursen behandlas kompetens och kompetensförsörjning mot bakgrund av övergripande tillgång på kompetens i samhället, organisationens visioner, strategier och grundläggande handlingsprogram. I kursen analyseras de viktiga stegen i en rekryteringsprocess där de studerande problematiserar kompetensbehov, kriterier för bedömning av personal samt instrument för urval av medarbetare. 

Sociologisk metod med kvalitativ inriktning, 7,5 hp

I kursen behandlas vetenskapsteoretiska traditioner och metodologiska utgångspunkter för kvalitativ metod. Vidare behandlas metoder för datainsamling, forskningsetik och analytiskt tillvägagångssätt för kvalitativ metod. 

Självständigt arbete, 15 hp

I delkursen ska ett självständigt arbete framställas som förhåller sig till teori inom ämnet och antar ett vetenskapligt förhållningssätt. I delkursen ingår att identifiera ett forskningsproblem, genomföra en undersökning och presentera resultatet i en reflekterande diskussion. I delkursen ingår även att muntligt försvara det egna arbetet och kritiskt granska och kommentera annat självständigt arbete. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning sker på distans utan fysiska träffar. Undervisningen består av föreläsningar, självständigt arbete, grupparbete, seminarier och handledning.

Studenten har rätt till handledning under den termin som studenten är registrerad på och genomför det självständiga arbetet. Om det finns särskilda skäl, och om handledningsresursen inte förbrukats under aktuell termin, kan kursansvarig lärare i samråd med handledare besluta att erbjuda handledning under nästkommande termin.

Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom:

Personal och kompetensförsörjning, 7,5 hp

  • gruppvis skriftlig hemtentamen, betygsskala: UV

Sociologisk metod med kvalitativ inriktning, 7,5 hp

  • gruppvis skriftlig hemtentamen, betygsskala: UV

Självständigt arbete, 15 hp

  • gruppvis skriftlig vetenskaplig rapport, betygsskala: UV
  • gruppvis muntlig presentation av eget arbete och försvar av den vetenskapliga rapporten, betygsskala: UG

För godkänt slutbetyg krävs minst godkänt i samtliga moment. För väl godkänt krävs Väl godkänt på minst två av de tre delkurserna inklusive självständigt arbete.

Detaljerad information återfinns i studieanvisningen. 
 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
 

Om undervisnings- och examinationsspråk:

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
     

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
UPPS Uppsats 15 hp U, G, VG
METO Sociologisk metod med kvalitativ inriktning 7.5 hp U, G, VG
PERS Personal- och kompetensförsörjning 7.5 hp U, G, VG

Böcker

1. Andersson, Gunilla, Hallén, Nils, Smith, Patrick J., (2016) Rekrytering och urval : teori och praktik

ISBN: 9789144107851

1. Yukl, Gary A., Kaulio, Matti, (2012) Ledarskap i organisationer

ISBN: 9780273739234

Kvale, Steinar, Brinkmann, Svend, Torhell, Sven-Erik, (2014) Den kvalitativa forskningsintervjun. Tredje [reviderade] upplagan Lund : Studentlitteratur, 2014

ISBN: 9789144101675

Repstad, P. , (2007) Närhet och distans. Kvalitativa metoder i samhällsvetenskap.

ISBN: 9789144048253

Wallén, Göran, (1996) Vetenskapsteori och forskningsmetodik. 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 1996

ISBN: 9144366523, 9789144366524

Artiklar

1., Career Development International, vol. 9, no. 5, pp. 501-507.
1. Allen, D., Do Organizational Socialization Tactics Influence Newcomer Embeddednes and Turnover? Journal of Management, vol. 32, no. 2, pp. 237-256. 2006
1. Alvesson, M. & Kärreman, D., Unraveling HRM: Identity, ceremony, and control in a management consulting firm. Organization Science, Vol. 18, No. 4, pp. 711–723. 2007
1. Backhaus, J. G. & Tikoo, S., Conceptualizing and Researching Employer Branding. 2004
1. Boswell, W., Roehling, M., Lepine, M. & Moynihan, L., Individual job-choice decisions and impact of job attributes and recrutiment practices: A longitudinal field study. Human Resource Management, vol. 42, no.1, pp. 23-37 2003
1. Breaugh, J. A., Employee recruitment: Current knowledge and important areas for future research. Human Resource Management Review, Vol. 18, pp. 103-118. 2008
1. Carless, S., Person–job fit versus person–organization fit as predictors of organizational attraction and job acceptance intentions: A longitudinal study. Journal of Occupational and Organizational Psychology, Vol 78, pp. 411-429 2005
1. Holtom, B. C., Mitchell, T. R., Lee, T. W. & Inderrieden, E. J., Shocks as causes of turnover: What they are and how organizations can manage them. Human Resource Management, Vol. 44, No. 3, pp. 337–352. 2005
1. Huffcutt, A. I., An Empirical Review of the Employment Interview Construct Literature. International Journal of Selection and Assessment, Vol. 19, No. 1, pp. 62–81. 2011
1. Irving, K., Anställa rätt: är att använda rätt metodik för att anställa rätt. Stockholm: Kommentus. 2004
1. Nilsson, S. & Ellström, P.E., Employability and Talent Management: Challenges for HRM Practices. European Journal of Training and Development. Vol. 36. No. 1, pp. 26–45. 2012
1. Sjöberg, L., Personlighetstest i arbetslivet: Historik och aktuell forskning. SEE/EFI Working Paper Series in Business Administration No. 2000:9. 2000
1. Van Hoye, G. & Lievens, F., Tapping the Grapevine: A Closer Look at Word-of-Mouth as a Recruitment Source. Journal of Applied Psychology, Vol. 94, No. 2, pp. 341–352. 2009
1. Windolf, P., Recruitment, Selection, and Internal Labour Markets in Britain and Germany. Organization Studies, vol. 7, no. 3, pp. 235-254. 1986
2. Kvale, S., Dominance through Interviews and Dialogues. Qualitative Inquiry. Vol 12, No 3. June 2006. 2006
2. Mulinari, D., Vi tar väl kvalitativ metod – det är så lätt. I Mer än kalla fakta. Sjöberg, K. Lund. Studentlitteratur. 1999

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.