Ledning och strategiskt personalarbete 3 - distans, 30 hp
Strategic Human Resource Management 3 - distance, 30 credits
731G24
Huvudområde
Sociologi Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Ulrik LögdlundKursansvarig
Ulrik LögdlundStudierektor eller motsvarande
Ulrik LögdlundKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Kvällstid) | HT 2024 | 202435-202523 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Sociologi, Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FFörkunskapskrav
- Godkänd Ledning och strategiskt personalarbete, grundkurs 30 hp
- Ledning och strategiskt personalarbete, fortsättningskurs, med minst 22,5 hp godkända
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva, analysera och kritiskt granska rekryteringsprocesser, kompetensbehov, utveckling av kriterier för bedömning av personal samt olika instrument för urval av personal
- redogöra för samspelet mellan strategiska styrdokument och kompetensförsörjning på operativ nivå
- redogöra för vetenskapliga grunder och metodologiska överväganden inom kvalitativt metod
- använda kvalitativa datainsamlingsmetoder och analysstrategier
- planera och genomföra en vetenskaplig studie inom ämnesområdet Human relations and development
- samla in, analysera och sammanställa data i en undersökning
- kritiskt granska, värdera, reflektera och diskutera egen och andras studier
- skriftligt och muntligt presentera och försvara en studie
Kursinnehåll
Personal- och kompetensförsörjning, 7,5 hp
I delkursen behandlas kompetens och kompetensförsörjning mot bakgrund av övergripande tillgång på kompetens i samhället, organisationens visioner, strategier och grundläggande handlingsprogram. I kursen analyseras de viktiga stegen i en rekryteringsprocess där de studerande problematiserar kompetensbehov, kriterier för bedömning av personal samt instrument för urval av medarbetare.
Sociologisk metod med kvalitativ inriktning, 7,5 hp
I kursen behandlas vetenskapsteoretiska traditioner och metodologiska utgångspunkter för kvalitativ metod. Vidare behandlas metoder för datainsamling, forskningsetik och analytiskt tillvägagångssätt för kvalitativ metod.
Självständigt arbete, 15 hp
I delkursen ska ett självständigt arbete framställas som förhåller sig till teori inom ämnet och antar ett vetenskapligt förhållningssätt. I delkursen ingår att identifiera ett forskningsproblem, genomföra en undersökning och presentera resultatet i en reflekterande diskussion. I delkursen ingår även att muntligt försvara det egna arbetet och kritiskt granska och kommentera annat självständigt arbete.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker på distans utan fysiska träffar. Undervisningen består av föreläsningar, självständigt arbete, grupparbete, seminarier och handledning.
Studenten har rätt till handledning under den termin som studenten är registrerad på och genomför det självständiga arbetet. Om det finns särskilda skäl, och om handledningsresursen inte förbrukats under aktuell termin, kan kursansvarig lärare i samråd med handledare besluta att erbjuda handledning under nästkommande termin.
Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
Personal och kompetensförsörjning, 7,5 hp
- gruppvis skriftlig hemtentamen, betygsskala: UV
Sociologisk metod med kvalitativ inriktning, 7,5 hp
- gruppvis skriftlig hemtentamen, betygsskala: UV
Självständigt arbete, 15 hp
- gruppvis skriftlig vetenskaplig rapport, betygsskala: UV
- gruppvis muntlig presentation av eget arbete och försvar av den vetenskapliga rapporten, betygsskala: UG
För godkänt slutbetyg krävs minst godkänt i samtliga moment. För väl godkänt krävs Väl godkänt på minst två av de tre delkurserna inklusive självständigt arbete.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPPS | Uppsats | 15 hp | U, G, VG |
METO | Sociologisk metod med kvalitativ inriktning | 7.5 hp | U, G, VG |
PERS | Personal- och kompetensförsörjning | 7.5 hp | U, G, VG |
Böcker
ISBN: 9789144107851
ISBN: 9780273739234
ISBN: 9789144101675
ISBN: 9789144048253
ISBN: 9144366523, 9789144366524
Artiklar
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.