Grundläggande statistik, grundkurs, 7.5 hp
Introductory Statistics, basic course, 7.5 credits
732G01
Huvudområde
StatistikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Annika TillanderKursansvarig
Annika TillanderStudierektor eller motsvarande
Jolanta PielaszkiewiczKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KPO | Politices kandidatprogram | 3 (HT 2024) | 202434-202438 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
StatistikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Politices kandidatprogram
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Engelska 6
samt
Matematik 3b/3c eller Matematik C
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för vanliga statistiska inferensmetoder och sannolikhetsmodeller
- kritiskt analysera kvaliten hos data
- motivera val av statistisk metod med avseende på data
- kritiskt tolka resultat av statistiska analyser
- i skrift beskriva inhämtade data och förklara statistiska analyser
- genomföra uppgifter inom givna tidsramar
Kursinnehåll
I kursen behandlas:
- modeller för deskriptiv statistik
- sökning och presentation av information i nationella databaser
- sannolikhetsmodeller för en och flera slumpvariabler
- inferens: statistisk slutledning med signifikansprövning och intervallskattning
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, datorlaborationer samt projektarbete. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- individuell skriftlig tentamen, betygsskala: UV
- gruppvis skriftlig redovisning av projektarbete, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga tentamen.
Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för datavetenskapKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TENA | Tentamen | 6 hp | U, G, VG |
PROA | Projekt | 1.5 hp | U, G, VG |
Böcker
ISBN: 9789152361535
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Preliminär Undervisningsplan 2024HT | Preliminär Undervisningsplan 2024HT.pdf |