Introduktion till statistik och dataanalys, 20 hp
Introductory Statistics and Data Analysis, 20 credits
732G48
Huvudområde
StatistikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Linda WänströmKursansvarig
Linda WänströmStudierektor eller motsvarande
Jolanta PielaszkiewiczKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KSA | Statistik och dataanalys, kandidatprogram | 1 (HT 2024) | 202434-202503 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
StatistikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Kandidatprogrammet i statistik och dataanalys
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Engelska 6
samt
Matematik 3b/3c eller Matematik C
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva grundläggande begrepp inom vetenskapsteori samt diskutera olika vetenskapsteoretiska inriktningar och deras relevans för statistikämnets vetenskapliga grund
- reflektera över statistikämnets relevans för kunskap samt kunskapens roll i samhället
- beräkna beskrivande statistiska mått samt grundläggande demografiska mått
- redogöra för grundläggande begrepp inom mängdlära och sannolikhetsteori samt beräkna sannolikheter
- välja och tillämpa statiska och interaktiva visualiseringsmetoder
- använda och kritiskt tolka kvantitativ information samt bearbeta sådana uppgifter så att de kan användas för att lösa och belysa aktuella problemställningar
- insamla data via egenutvecklad enkät och beskriva och analysera dessa med
grundläggande statistiska metoder - analysera enklare statistiska frågeställningar med hjälp av statistiska
programvaror - redogöra för begreppet officiell statistik, identifiera källor och dess
användningsområden - författa en projektrapport med ett korrekt och vetenskapligt språk
- använda presentationsteknik anpassad för olika målgrupper
- kritiskt diskutera och bedöma kvaliteten i insamlade data och slutsatser
- reflektera över och diskutera vetenskapliga, samhälleliga och etiska
aspekter inom statistiska undersökningar - diskutera jämställdhet och dess relevans för det statistiska ämnet och för
statistiker - diskutera hållbar utveckling och dess relevans för det statistiska ämnet och
för statistiker - genomföra uppgifter inom givna tidsramar
Kursinnehåll
I kursen behandlas vetenskapsteori, vilken ligger till grund för ämnet statistik. Dessutom behandlas demografi, officiell statistik, beskrivande statistik, visualisering av data, mängdlära, kombinatorik och sannolikhetsteori samt diskreta och kontinuerliga sannolikhetsfördelningar. Användning av vanliga statistiska programvaror tas upp. Datainsamlingsmetoder, och specifikt enkätdatainsamling samt rapportskrivning och presentationstekniker gås igenom. Slutligen behandlas även etiska, jämställdhets- samt hållbarhetsaspekter med avseende på det statistiska arbetet. Under hela kursen betonas vikten av ett kritiskt förhållningssätt till statistiska uppgifter och slutsatser.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, datorlaborationer, handledning och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- individuell skriftlig tentamen, betygsskala UV
- individuell muntlig presentation, betygsskala UG
- gruppvis skriftlig inlämning av projekt, betygsskala UG
- gruppvis muntlig redovisning av projekt, betygsskala UG
- gruppvis muntlig opposition av projekt, betygsskala UG
- gruppvisa inlämningsuppgifter, betygsskala UG
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga tentamen.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för datavetenskapKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Tentamen | 6 hp | U, G, VG |
MUN1 | Muntlig presentation, individuell | 1 hp | U, G |
PRO1 | Projekt, gruppvis | 3 hp | U, G |
MUN2 | Muntlig presentation, gruppvis | 1 hp | U, G |
OPPO | Opposistion, gruppvis | 1 hp | U, G |
INL1 | Inlämning, gruppvis | 8 hp | U, G |
Böcker
ISBN: 9781292436845
ISBN: 9789144146904
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.