Statsvetenskaplig metod 1, fortsättning, 7.5 hp
Methods in Political Sciences 1, continue, 7.5 credits
733G44
Huvudområde
StatsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Khalid KhayatiKursansvarig
Khalid KhayatiStudierektor eller motsvarande
Mariana S GustafssonKontaktinformation
Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2019 | 201914-201918 | Svenska | Linköping, Valla | ||
F7KPO | Politices kandidatprogram (Statsvetenskap) | 4 (VT 2019) | 201914-201918 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
StatsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Politices kandidatprogram
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs godkänd Statsvetenskap, grundkurs, 30 hp, samt genomgången kurs i Statsvetenskapliga metoder 1 (7,5hp) inom Statsvetenskap, fortsättningskurs (eller motsvarande).
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- visa ett fördjupat kritiskt och analytiskt förhållningssätt till politiska frågor och fenomen,
- visa förmåga att genomföra kritiska moment i en undersökningsprocess
- applicera fallstudiemetoder i empiriska studier av politik, innefattande jämförelser över tid och rum
- argumentera för olika val av kvalitativa som kvantitativa statsvetenskapliga metoder i relation till olika typer av forskningsuppgifter och material,
- reflektera över och värdera vetenskapliga texter baserade på både kvalitativ och kvantitativ metodtillämpning.
Kursinnehåll
Kursen innebär både en breddning och fördjupning av tidigare inhämtade metodkunskaper. Särskild betoning ligger vid att praktiskt tillämpa fallstudiemetoder i empiriska studier av politik, med bland annat jämförelser över tid och rum. Kursen behandlar även valet mellan kvalitativa och kvantitativa metoder. Konkretiserande exempel samt praktiska övningar spelar en väsentlig roll.
Undervisnings- och arbetsformer
På kursen ges föreläsningar som introducerar och utvecklar kursinnehållet. Föreläsningarna utgör komplement till kurslitteraturen. Seminarierna, utgör en central del av de studerandes lärprocesser och ger möjligheter att reflektera och gemensamt kritiskt diskutera för att utveckla förhållningssätt och färdigheter. Den studerande förväntas vara väl förberedd inför föreläsningar och ha fullgjort seminarieförberedelserna enligt anvisningar som ges i kursbeskrivningen. Den studerande förväntas tillgodogöra sig kurslitteraturen självständigt och/eller i självorganiserade läsgrupper.
Moment som innebär examination är obligatoriska.
Examination
Kursen examineras löpande genom skriftliga inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i seminarier. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Tentamen | 5.5 hp | U, G, VG |
SEM4 | Seminarium 4 | 0.5 hp | U, G |
SEM3 | Seminarium 3 | 0.5 hp | U, G |
SEM2 | Seminarium 2 | 0.5 hp | U, G |
SEM1 | Seminarium 1 | 0.5 hp | U, G |
Böcker
ISBN: 9789147086429
ISBN: 9780415412377, 0415412374, 9780415412360, 0415412366
ISBN: 9144278918
ss. 9-18 (finns som PDF)
ISBN: 9789147086436
Artiklar
finns som PDF
På svenska: Rothstein, Bo 2010: “Den svenska statsförvaltningens omvandling från försumpning till legitimitet” i Rothstein, Bo (red): Politik som organisation, SNS förlag, s 90-116. Se även Lindvall & Rothstein 2010)
Övrigt
Mokyr, Joel (2017), Acon essays
https://aeon.co/essays/how-did-europe-become-the-richest-part-of-the-world
Artiklar, uppsatser och övningsmaterial tillkommer.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.