Socialisation och identitetsutveckling, 7.5 hp
Socialisation and Identity Development, 7.5 credits
734G35
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursStudierektor eller motsvarande
Peter NilssonKontaktinformation
Maria Fält, administratör
Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2016 | 201645-201649 | Svenska | Linköping |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för teorier och begrepp som fokuserar olika aspekter av socialisation och identitetsutveckling;
- identifiera och beskriva sociala påverkansprocesser i olika kontexter;
- beskriva vilka konsekvenser social påverkan kan få för individers och gruppers formande och förändring över tid;
- problematisera hur socialisation och identitetsutveckling är relaterade till olika maktförhållanden i samhället.
Kursinnehåll
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin som behandlar de påverkansprocesser genom vilka människor formas och förändras i olika sociala sammanhang under livet. Innehållet i denna kurs ger grundläggande kunskaper om dessa sociala påverkansprocesser och dess betydelser för individers och gruppers socialisation och identitetsutveckling. Bland annat belyses frågor om hur människans bild av sig själv och av andra människor formas, på vilka sätt värderingar och normer uppstår samt hur dessa vidmakthålls/förändras. Socialisation och identitetsutveckling utgör centrala begrepp i kursen och behandlas utifrån olika teoretiska perspektiv.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består huvudsakligen av föreläsningar, seminarier och arbete i grupp. Förutom schemalagd tid förväntas de studerande att arbeta med egna studier/studier i grupp.
Examination
Examination sker skriftligt och muntligt. Examination sker under kursens gång och i slutet av kursen. En mer detaljerad information finns i separata kursanvisningar.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.