Psykologi 4, avancerad nivå, 30 hp
Psychology 4, advanced level, 30 credits
735A01
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Mikael SkagenholtKursansvarig
Mikael SkagenholtStudierektor eller motsvarande
Arvid ErlandssonKontaktinformation
Arvid Erlandsson, Studierektor
Carl Löfstrand, Administratör
Pernilla Ahrén, Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2026 | 202604-202623 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NFörkunskapskrav
- Godkänd Psykologi, grundkurs 30hp
- Godkänd Psykologi, fortsättningskurs 30hp
- Godkänd Psykologi, fördjupningskurs 30hp
varav
minst 15hp självständigt arbete på fördjupningsnivå - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- självständigt kunna planera, genomföra samt muntligt och skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete inom något av psykologins delområden
- självständigt kunna samla in, kvalitativt och kvantitativt bearbeta, samt på ett vetenskapligt sätt sammanställa data
- kunna läsa, värdera, kritiskt reflektera och diskutera sin egen och andras studier
- kunna redogöra för och tillämpa kunskaps- och vetenskapsteoretiska paradigm inom psykologiämnet
- kunna redogöra för och använda sig av forskningsetiska principer gällande psykologisk forskning.
Kursinnehåll
Specialkurs, 10,5 hp
I samråd med examinator väljs litteratur från ett av psykologins områden där studentens uppgift är att belysa centrala problemfrågeställningar inom delområden och hur man metodologiskt gått tillväga för att lösa dessa.
Vetenskapsteori, 4,5 hp
Delkursen syftar till att de studerande ska tillägna sig en överblick över kunskaps- och vetenskapsteoretiska paradigm och dess tillämpning inom ämnet psykologi.
Uppsats, 15 hp
Den studerande skall enskilt i samråd med handledare välja, avgränsa och definiera ett psykologiskt problem och belysa det med adekvat metod. Arbetet kan utgöra en utvidgning på momentet Uppsats på Psykologi 3 (eller motsv). Arbetet skall presenteras skriftligt och försvaras muntligt.
Undervisnings- och arbetsformer
Delar utav kursinnehållet introduceras via föreläsningar. Handledning erbjuds som stöd för uppsatsarbetet. Det kan också förekomma seminarier och övnings-/inlämningsuppgifter. Utöver detta ska den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp, samt med enskilt uppsatsarbete.
Examination
Tentamen, obligatoriska seminarier samt obligatoriska övnings-/inlämningsuppgifter.
En uppsats ska författas enskilt samt redovisas och försvaras på ett öppet seminarium där de krav som ställs på vetenskapliga arbeten utgör en grund för diskussion. Den studerande ska opponera enskilt på en annan uppsats. Den studerande ska aktivt delta i minst ytterliggare tre seminarier.
Betyget på uppsatsen baseras på en sammanvägning av uppsatsens kvalitet samt kvaliteten på försvar och opposition, där uppsatsen viktas tyngst.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPPS | Uppsats | 15 hp | U, G, VG |
VETE | Vetenskapsteori | 4.5 hp | U, G, VG |
SPEC | Specialkurs | 10.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.