Utvecklingspsykologi 5 - Utvecklingspsykopatologi, 7.5 hp
Developmental Psychology 5 – Developmental psychopathology, 7.5 credits
735A23
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Anett SundqvistKursansvarig
Anett Sundqvist, Ulrika Birberg ThornbergStudierektor eller motsvarande
Anett SundqvistKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 6 (VT 2019) | 201910-201916 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Matematik B, Samhällskunskap A
(Områdesbehörighet A5/5)
samt
105 hp godkända från Psykologprogrammet i Linköping varav 60 hp från år 1.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- redogöra för, analysera och kritiskt reflektera kring centrala begrepp, teoretiska perspektiv och empiriska fynd rörande kognitiva, socio-emotionella och neuropsykiatriska avvikelser i relation till utvecklingspsykologiska processer
- redogöra för, analysera och kritiskt reflektera kring hur olika faktorer inverkar på kognitiva, socio-emotionella och neuropsykiatriska avvikelser i relation till utvecklingspsykologiska processer
- kritiskt reflektera kring och problematisera begreppen normalitet och avvikelse utifrån utvecklingspsykologiska processer och pedagogiska tillämpningar
Kursinnehåll
I kursen behandlas utvecklingspsykopatologi på en fördjupad nivå med utgångspunkt från normalitet och avvikelse. Kursen ger en fördjupning om hur t.ex. ålder, genus, etnicitet, socio-ekonomiska förhållanden, kultur och historisk tid inverkar på kognitiva, socio-emotionella, och neuropsykiatriska avvikelser i förhållande till utvecklingspsykologisk utveckling. Kursen berör även pedagogiska aspekter i förhållande till avvikelse och normalitet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och basgruppsarbete. Utöver detta ska den studerande arbeta med självstudier, enskilt och i grupp.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig individuell tentamen, inlämningsuppgifter, aktivt deltagande i seminarier och basgruppsarbetet. Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
BASG | Basgrupp | 1 hp | U, G |
OBLI | interprofessionellt lärande | 1 hp | U, G |
SEMI | seminarium | 1 hp | U, G |
TENT | tentamen | 4.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.