Utvecklingspsykologi 6 - Klinisk tillämpning, 7.5 hp
Developmental Psychology 6 – Clinical applications, 7.5 credits
735A24
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Anett SundqvistKursansvarig
Anett Sundqvist, Ulrika Birberg ThornbergStudierektor eller motsvarande
Anett SundqvistKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 6 (VT 2019) | 201917-201923 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Matematik B, Samhällskunskap A
(Områdesbehörighet A5/5)
samt
105 hp godkända från Psykologprogrammet i Linköping varav 60 hp från år 1.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- redogöra för, analysera och kritiskt reflektera kring hur kunskap om utvecklingspsykopatologi tillämpas av en yrkesverksam psykolog
- redogöra för, analysera och kritiskt reflektera kring konsekvenser som atypisk utveckling och avvikelse får för vardagsliv och utbildning
- analysera och kritiskt reflektera kring hur olika faktorer inverkar på kognitiva, socio-emotionella och neuropsykiatriska avvikelser i relation till utvecklingspsykologiska processer utifrån psykologens yrkesroll
- kritiskt reflektera kring och problematisera kring begreppen normalitet, avvikelse och diagnosticering utifrån psykologens yrkesroll
Kursinnehåll
I kursen tillämpas på en fördjupad nivå utvecklingspsykopatologi med utgångspunkt från normalitet och avvikelse i förhållande till psykologens yrkesroll. I kursen behandlas problematisering av begreppen normalitet och avvikelse samt analys av konsekvenser vid diagnosticering. Hur faktorer som ålder, genus, etnicitet, socio-ekonomiska förhållanden och kultur inverkar på avvikelser i relation till utvecklingspsykologiska processer berörs.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och basgruppsarbete. Utöver detta ska den studerande arbeta med självstudier, enskilt och i grupp.
Examination
Kursen examineras genom en muntlig grupptentamen, individuell skriftlig tentamen, inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i seminarier och basgruppsarbetet. Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEMI | seminarium | 1 hp | U, G |
BASG | Basgrupp | 1 hp | U, G |
OBLI | fall examination | 3 hp | U, G |
TENT | tentamen | 2.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.