Utvecklingspsykologi 6 - Klinisk tillämpning, 7.5 hp
Developmental Psychology 6 – Clinical applications, 7.5 credits
735A24
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Anett SundqvistKursansvarig
Anett Sundqvist, Elisabeth MolanderStudierektor eller motsvarande
Linda LidmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 6 (VT 2025) | 202517-202523 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Matematik B, Samhällskunskap A
(Områdesbehörighet A5/5)
samt
105 hp godkända från Psykologprogrammet i Linköping varav 60 hp från år 1.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- redogöra för, analysera och kritiskt reflektera kring hur kunskap om utvecklingspsykopatologi tillämpas av en yrkesverksam psykolog
- redogöra för, analysera och kritiskt reflektera kring konsekvenser som atypisk utveckling och avvikelse får för vardagsliv och utbildning
- analysera och kritiskt reflektera kring hur olika faktorer inverkar på kognitiva, socio-emotionella och neuropsykiatriska avvikelser i relation till utvecklingspsykologiska processer utifrån psykologens yrkesroll
- kritiskt reflektera kring och problematisera kring begreppen normalitet, avvikelse och diagnosticering utifrån psykologens yrkesroll
Kursinnehåll
I kursen tillämpas på en fördjupad nivå utvecklingspsykopatologi med utgångspunkt från normalitet och avvikelse i förhållande till psykologens yrkesroll. I kursen behandlas problematisering av begreppen normalitet och avvikelse samt analys av konsekvenser vid diagnosticering. Hur faktorer som ålder, genus, etnicitet, socio-ekonomiska förhållanden och kultur inverkar på avvikelser i relation till utvecklingspsykologiska processer berörs.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och basgruppsarbete. Utöver detta ska den studerande arbeta med självstudier, enskilt och i grupp.
Examination
Kursen examineras genom en muntlig grupptentamen, individuell skriftlig tentamen, inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i seminarier och basgruppsarbetet. Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
BASG | Basgrupp | 1 hp | U, G |
FALL | Fallexamination | 5.5 hp | U, G, VG |
TEST | Småbarnstestning | 0.5 hp | U, G |
SEM1 | Seminarium | 0.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.