Testmetod, samtalsmetod, etik och profession, 7.5 hp
Professional Practices in Test Methodology, Discourse Practices, and Ethics, 7.5 credits
735A32
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Adam HellesKursansvarig
Adam HellesStudierektor eller motsvarande
Linda LidmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 5 (HT 2025) | 202534-202603 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B
samt
60 hp godkända från termin 1 och 2 på Psykologprogrammet
samt
15 hp godkända från respektive termin 3 och 4
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- reflektera kring behandlar- samt klientperspektiv i psykologiskt arbete
- tillämpa ett professionellt förhållningssätt genom att vara medveten om egna värderingar och visa acceptans för andras värderingar
- tillämpa etiska principer samt aktuella lagar och förordningar aktuella för psykologers yrkesutövning i det svenska samhället
- reflektera kring självkännedom; egna förmågor, begränsningar och utvecklingsbehov
- tillämpa ett empatiskt förhållningssätt mot tredje part
- reflektera kring hur egen stress och sårbarhet kan påverka psykologers yrkesutövning
- reflektera kring intersektionella perspektiv relevanta för psykologiskt arbete
- tillämpa specifika samtals- och testfärdigheter mot tredje part
- självständigt tillämpa bjudning av olika typer av psykologiska tester enligt standardiserat förfarande
- genomföra avancerade analyser av testresultat och tillämpa dessa som underlag för bedömning och åtgärd
- muntligt delge ett psykologutredningsresultat till tredje part
Kursinnehåll
I kursen behandlas psykologspecifika färdigheter vad gäller samtal samt psykologisk bedömning och utredning. Teoretiska och empiriska grunder för samtals- och testfärdigheter för psykologiskt arbete behandlas. I kursen behandlas professionell självkännedom, empatisk förmåga och professionella förhållningssätt i psykologiskt arbete. I kursen behandlas också etik, empati, intersektionalitet, lagar och förordningar samt stress och hållbarhet i förhållande till psykologyrket.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops samt praktisk färdighetsövning där rollspel ingår. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom
- aktiv närvaro vid obligatoriska mentorsgrupper, seminarier och workshops, betygsskala: UG
- individuell muntlig flexibel färdighetsexamination, betygsskala: UG
- individuell skriftlig examination, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs minst godkänt på samtliga moment. För Väl Godkänt krävs dessutom väl godkänt på den individuellt skriftliga examinationen.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MENT | mentorsgrupp | 1 hp | U, G |
ETJU | etik och juridik | 0.5 hp | U, G |
SAMP | samtalsmetod och professionell självkännedom | 4 hp | U, G, VG |
TMET | testmetod | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.