Psykologens roll i samhället, 7.5 hp
The Role of the Psychologist in Society, 7.5 credits
735A35
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
John BomanKursansvarig
John BomanStudierektor eller motsvarande
Linda LidmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 7 (HT 2024) | 202448-202503 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B
samt
120 hp godkända från termin 1-4 på Psykologprogrammet
samt
minst 30 hp godkända från termin 5 och 6 på Psykologprogrammet, varav minst 15 hp från termin 6
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva, analysera och kritiskt granska psykologiämnet och psykologprofessionens roll i samhället utifrån olika samhällsteoretiska perspektiv
- analysera under- respektive överordning utifrån ett intersektionalitetsperspektiv
- beskriva och analysera relevanta författningar, lagar och regelverk som kan ha betydelse för psykologprofessionen och dess utövning
- beskriva och analysera våld i nära relationer utifrån olika teoretiska perspektiv
Kursinnehåll
I kursen behandlas olika samhällsteoretiska perspektiv och hur dessa kan relateras och förstås till psykologprofessionen och dess dagliga arbete i mötet med klienter och patienter. Utifrån ett intersektionalitetsperspektiv ska mötet mellan den professionella och klienten/patienten beskrivas och analyseras utifrån såväl en samhälls-, grupp- som individnivå. Förordningar, lagstiftning och regelverk relevanta för psykologprofessionen ska, utifrån exempel, beskrivas och analyseras. Våld i nära relationer ska förstås och analyseras utifrån olika teoretiska perspektiv med utgångspunkt i individ, grupp och samhälle.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, basgruppsarbete, tillämpningsövningar och seminarier. Utöver detta ska den studerade utöva självstudier enskilt och i grupp.
Examination
Kursen examineras genom
- individuell skriftlig tentamen, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- inlämningsuppgifter, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i basgruppsarbete, betygsskala: UG
Om studenten är ej aktivt deltagande vid fler än 1 basgrupp skall ytterligare komplettering göras vilket görs nästföljande termin/läsår.
För godkänt behöver alla obligatoriska moment vara godkända samt godkänt på den individuella skriftliga tentamen. För VG behöver alla obligatoriska moment vara godkända samt VG på tentamen.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | examination | 5.5 hp | U, G, VG |
SEMI | seminarium | 1 hp | U, G |
BASG | basgrupp | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.