Digital psykologi – forskning och klinisk tillämpning, 7.5 hp

Digital Psychology – Research and clinical applications, 7.5 credits

735A40

Huvudområde

Psykologi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Kristofer Vernmark

Kursansvarig

Kristofer Vernmark

Studierektor eller motsvarande

Linda Lidman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YPU Psykologprogrammet 7 (HT 2026) 202648-202703 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Psykologi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Kursen ges för

  • Psykologprogrammet

Förkunskapskrav

  • Godkänt på alla kurser från termin 1, Psykologprogrammet enl programplan 2021.
  • Godkänt på alla kurser från termin 2, Psykologprogrammet enl programplan 2021.
  • Godkänt på alla kurser från termin 3, Psykologprogrammet enl programplan 2021.
  • Godkänt på Klinisk psykologi 2 Psykopatologi och diagnostik, grundkurs, 7,5 hp.
  • Godkänt på Klinisk psykologi 3 Förenande och särskiljande behandlingsprinciper, grundkurs, 7,5 hp.
  • Godkänt delmoment Testmetodik 2 hp från kursen Utvecklingspsykologi 3 Skolår och tonår, grundkurs.
  • Godkänt delmoment Intervju 1 hp från kursen Utvecklingspsykologi 4 Vuxenliv och åldrande, fördjupningskurs.
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:

  • redogöra för evidensläget gällande användning och tillämpning av digitala interventioner vid behandling av psykisk ohälsa
  • förklara och värdera likheter och skillnader mellan förekommande digitala interventioner för behandling av psykisk ohälsa i forskning och klinisk tillämpning
  • förklara och värdera digitala format för bedömning av och förebyggande arbete vid psykologisk och psykiatrisk problematik 
  • förklara och värdera möjligheterna att kombinera digitala och fysiska tillvägagångssätt vid bedömning och behandling av psykisk ohälsa
  • resonera och teoretisera kring hur digitala tekniker påverkar psykologens roll och den framtida yrkesutövningen 
  • förklara och tillämpa praktiska färdigheter inom digital psykologi för behandling av psykisk ohälsa

Kursinnehåll

I kursen ges en historisk och nutida översikt gällande forskning på, och kliniska tillämpningar av, digitala format och förmedlingssätt för behandling och bedömning av psykologisk och psykiatrisk problematik för olika målgrupper. 

Under kursen ingår genomgång av de digitala format som utvärderats i forskning och som även används för behandling och förebyggande syfte i klinisk vardag inom hälso- och sjukvård och näraliggande områden. 

I kursen behandlas olika digitala förmedlingssätt och terapeutiska metoder och dess användning i klinisk vardag, aktuell tillgänglig evidens, och specifika digitala färdigheter för psykologer. Vidare i kursen behandlas möjligheter och utmaningar med digitaliseringen och användandet av artificiell intelligens (AI) för psykologers arbete, datahantering och etiska frågeställningar, samt hur digitala format bäst kombineras med andra förmedlingssätt.

Vidare innehåller kursen färdighetsövningar som är viktiga för följsamhet, utfall och arbetsallians i digitala format. I kursen ges förutsättningar för att självständigt förhålla sig till och särskilja olika digitala interventioner och dess tillämpningar i klinisk vardag.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops samt basgruppsarbete. 

Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom:

  • praktiskt färdighetsmoment, betygsskala: UG
  • aktivt deltagande i basgruppsarbete, betygsskala: UG
  • aktivt deltagande på workshop, betygsskala: UG
  • skriftlig grupp- och individuell uppgift, betygsskala: UV

För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs betyget Väl Godkänt på den individuella skriftliga uppgiften.

Detaljerad information om examinationen återfinns i studiehandledningen.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
 

Om undervisnings- och examinationsspråk:

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
     

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
BAS1 basgrupp 1 hp U, G
FÄMO praktiskt färdighetsmoment 0.5 hp U, G
WOSH workshop 1 hp U, G
EXAG skriftlig gruppuppgift 5 hp U, G, VG
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.