Psykologi, metod och projekt, fortsättningskurs, 15 hp
Psychology, Research method and Essay, continuation course, 15 credits
735G51
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Ulf TräffKursansvarig
Ulf TräffStudierektor eller motsvarande
Arvid ErlandssonKontaktinformation
Arvid Erlandsson, Studierektor
Carl Löfstrand, Administratör
Pernilla Ahrén, Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2026 | 202614-202623 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FFörkunskapskrav
- Psykologi, grundkurs 30hp med minst 21hp godkända
eller
motsvarande
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en grundläggande nivå kunna:
- i samarbete med andra, planera, genomföra samt muntligt och skriftligt presentera en empirisk studie inom något av psykologins delområden
- i samarbete med andra, samla in, kvalitativt och kvantitativt bearbeta, samt sammanställa data
- läsa, värdera, kritiskt reflektera och diskutera sin egen och andras studier
- redogöra för och använda sig av forskningsetiska principer gällande psykologisk forskning
- identifiera informationsbehov och använda relevanta sökverktyg samt kritiskt granska sökresultat rörande psykologi
Kursinnehåll
Metod I, 7,5 hp
(Research Methods)
I delkursen behandlas:
- etiska överväganden i forskning
- vetenskapliga metoder och olika typer av datainsamlingstekniker såsom enkäter, observationer och intervjuer
- mätning, skalnivåer, reliabilitet och validitet
- deskriptiv statistik, standardpoäng, korrelation och prediktion
- inferensstatistik, hypotesprövning, populationer och stickprov
- samplingsfördelning, z-test, oberoende och beroende t-test och förklarad varians
- icke-parametrisk statistik, chi2-test
- forskarroller vid kvalitativ forskning
- kvalitativa analyser av vetenskaplig och populärvetenskaplig samt mer erfarenhetsmässig litteratur
- grundläggande kvalitativa analysmetoder med stöd av hermeneutik, fenomenologi, narrativ teori och kritisk teori
Uppsats, 7,5 hp
(Essay)
I denna delkurs ska studenterna tillämpa och fördjupa de kunskaper och färdigheter de utvecklat i tidigare delkurs genom att de planerar, genomför och rapporterar ett empiriskt arbete. Inom ramen för det arbetet behandlas också former för vetenskaplig rapportering.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, seminarier, laborationer/experiment och övnings-/inlämningsuppgifter. Handledning erbjuds som stöd för uppsatsarbetet. Utöver detta ska den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp, samt med uppsatsarbete i grupp.
Examination
Kursen examineras genom:
Tentamen, obligatoriska seminarier samt obligatoriska övnings-/inlämningsuppgifter. En uppsats författas i grupp samt redovisas och försvaras på ett öppet seminarium. Den studerande ska, i grupp, opponera på en annan uppsats.
Betyget på uppsatsen baseras på en sammanvägning av uppsatsens kvalitet samt kvaliteten på försvar och opposition, där uppsatsen viktas tyngst.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
KVAL | Kvalitativa metoder | 3.5 hp | U, G, VG |
KVAN | Kvantitativa metoder | 4 hp | U, G, VG |
PROJ | Projektarbete | 7.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.