Psykologi, metod och projekt, fortsättningskurs, 15 hp

Psychology, Research method and Essay, continuation course, 15 credits

735G51

Huvudområde

Psykologi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Ulf Träff

Kursansvarig

Ulf Träff

Studierektor eller motsvarande

Kenny Skagerlund

Kontaktinformation

Arvid Erlandsson, Studierektor

Carl Löfstrand, Administratör

Pernilla Ahrén, Studievägledare

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) VT 2025 202514-202523 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Psykologi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1F

Förkunskapskrav

  • Psykologi, grundkurs 30hp med minst 21hp godkända 
    eller
    motsvarande

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på en grundläggande nivå kunna:

  • i samarbete med andra, planera, genomföra samt muntligt och skriftligt presentera en empirisk studie inom något av psykologins delområden
  • i samarbete med andra, samla in, kvalitativt och kvantitativt bearbeta, samt sammanställa data
  • läsa, värdera, kritiskt reflektera och diskutera sin egen och andras studier
  • redogöra för och använda sig av forskningsetiska principer gällande psykologisk forskning
  • identifiera informationsbehov och använda relevanta sökverktyg samt kritiskt granska sökresultat rörande psykologi

Kursinnehåll

Metod I, 7,5 hp
(Research Methods)

I delkursen behandlas:

  • etiska överväganden i forskning
  • vetenskapliga metoder och olika typer av datainsamlingstekniker såsom enkäter, observationer och intervjuer
  • mätning, skalnivåer, reliabilitet och validitet
  • deskriptiv statistik, standardpoäng, korrelation och prediktion
  • inferensstatistik, hypotesprövning, populationer och stickprov
  • samplingsfördelning, z-test, oberoende och beroende t-test och förklarad varians
  • icke-parametrisk statistik, chi2-test
  • forskarroller vid kvalitativ forskning
  • kvalitativa analyser av vetenskaplig och populärvetenskaplig samt mer erfarenhetsmässig litteratur
  • grundläggande kvalitativa analysmetoder med stöd av hermeneutik, fenomenologi, narrativ teori och kritisk teori


Uppsats, 7,5 hp
(Essay)

I denna delkurs ska studenterna tillämpa och fördjupa de kunskaper och färdigheter de utvecklat i tidigare delkurs genom att de planerar, genomför och rapporterar ett empiriskt arbete. Inom ramen för det arbetet behandlas också former för vetenskaplig rapportering.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, seminarier, laborationer/experiment och övnings-/inlämningsuppgifter. Handledning erbjuds som stöd för uppsatsarbetet. Utöver detta ska den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp, samt med uppsatsarbete i grupp.

Examination

Kursen examineras genom:
Tentamen, obligatoriska seminarier samt obligatoriska övnings-/inlämningsuppgifter. En uppsats författas i grupp samt redovisas och försvaras på ett öppet seminarium. Den studerande ska, i grupp, opponera på en annan uppsats.

Betyget på uppsatsen baseras på en sammanvägning av uppsatsens kvalitet samt kvaliteten på försvar och opposition, där uppsatsen viktas tyngst.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
KVAL Kvalitativa metoder 3.5 hp U, G, VG
KVAN Kvantitativa metoder 4 hp U, G, VG
PROJ Projektarbete 7.5 hp U, G, VG
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.