Klinisk psykologi 1 - Personlighetspsykologi, 7.5 hp
Theories of Personality, 7.5 credits
735G75
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Anna-Karin ÅkermanKursansvarig
Anna-Karin ÅkermanStudierektor eller motsvarande
Örjan DahlströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 2 (VT 2025) | 202514-202518 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs att den studerande ska vara antagen till Psykologprogrammet i Linköping.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en grundläggande nivå kunna:
- genomföra psykologisk testning och bedömning relevant för personlighetspsykologi
- redogöra för bedömning av personlighet i olika psykologiska praktiker
- relatera sin egen personlighetsbedömning till sina personliga mål av betydelse för yrkesutövning och yrkesroll
- redogöra för mätmetoder och centrala frågeställningar i personlighetsforskning
- redogöra för centrala personlighetsteorier och deras framväxt i psykologisk teoribildning
- redogöra för och kritiskt reflektera kring de olika personlighetsteoriernas vetenskapliga förankring och grundsyn
- redogöra för centrala frågor inom det personlighetsteoretiska fältet utifrån ett intersektionellt perspektiv
- söka kunskap och förhålla sig kritiskt i valet av vetenskaplig litteratur rörande personlighetspsykologi.
Kursinnehåll
Kursen är en introduktion till klinisk psykologi och övriga områden inom psykologi där personlighetspsykologin äger relevans. Kursen innehåller praktiskt genomförande av personlighetstest. Kursen behandlar centrala teoretiska perspektiv på personlighet. De olika perspektiven kommer att behandlas utifrån aspekter som t ex vetenskaplig förankring, människosyn, syn på utveckling, förändring, normalitet och avvikelse samt tillämpbarhet och relevans i forskning respektive kliniska sammanhang. Teorierna belyses ur ett intersektionellt perspektiv. Kursen berör också moment som mätmetoder inom både personlighetsforskning och i kliniska sammanhang, där personlighetsbedömningar är aktuella.
Undervisnings- och arbetsformer
En stor del av kursen ägnas åt basgruppsarbete. Övriga lärandeaktiviteter är i form av föreläsningar, seminarier, övnings- samt inlämningsuppgifter. Utöver detta ska den studerande arbeta med självstudier enskilt och i grupp.
Examination
Skriftlig individuell tentamen, obligatoriska inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i basgruppsarbetet. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TENT | Tentamen | 6 hp | U, G, VG |
TEST | Testmoment | 0.5 hp | U, G |
BASG | Basgrupp | 1 hp | U, G |
INFO | Informationssökning | 0 hp | D |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.