Utvecklingspsykologi 2 - Spädbarn och förskoleålder, 7.5 hp
Developmental Psychology 2 - Infants and preschool age, 7.5 credits
735G77
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Anett SundqvistKursansvarig
Anett SundqvistStudierektor eller motsvarande
Örjan DahlströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 3 (HT 2021) | 202139-202143 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- administrera, tolka och återkoppla av psykologiska tester, muntlig såväl som skriftligt
- genomföra en psykologisk observation av ett spädbarn
- kritiskt reflektera över kognitiv, emotionell, social och språklig utveckling under spädbarns- och förskoleåldern, muntligt såväl som skriftligt
- kritiskt reflektera över hur intersektionalitet påverkar den kognitiva, emotionella, sociala och språkliga utvecklingen under spädbarns- och förskoleåldern
- kritiskt reflektera kring hur kunskapen om kognitiv, emotionell, social och språklig utveckling under spädbarns- och förskoleåldern kan tillämpas av en yrkesverksam psykolog
- kritisk reflektera kring vetenskaplig litteratur inom ämnesområdet.
Kursinnehåll
I kursen introduceras och ges möjligheter till övning av kliniskt relevanta observationsmetoder samt grundläggande färdigheter gällande administration, tolkning, och återkoppling av psykologiska tester. Vidare behandlas fördjupande kunskaper om den kognitiva, emotionella, sociala och språkliga utvecklingen under spädbarns- och förskoleåldern. Även den biologiska och psykomotoriska utvecklingen belyses.
Undervisnings- och arbetsformer
Delar av kursinnehållet kommer att behandlas vid föreläsningar. Det ingår övningar i observationsmetoder av spädbarn samt administrering av psykologisk test på barn. En stor del av kursen ägnas åt basgruppsarbete. Utöver detta ska den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp.
Examination
Skriftlig individuell tentamen, obligatoriska övnings-/inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i basgruppsarbetet. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEST | Begåvningstestnin | 1 hp | U, G |
SEMI | Seminarium | 0.5 hp | U, G |
EXAM | Tenta | 5 hp | U, G, VG |
BASG | Basgrupp | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.