Utvecklingspsykologi 3 - Skolår och tonår, 7.5 hp
Developmental Psychology 3 - Childhood and adolescence, 7.5 credits
735G78
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Matilda BergKursansvarig
Matilda BergStudierektor eller motsvarande
Linda LidmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 4 (VT 2025) | 202514-202518 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B
samt
15 hp godkända från respektive termin 1, 2 och 3 på Psykologprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- administrera, tolka och återkoppla psykologiska tester, skriftligt och muntligt
- kritiskt reflektera över kognitiv, emotionell, social och språklig utveckling under skolår och tonår, såväl skriftligt som muntligt
- analysera och integrera socioemotionell utveckling, socialisationsprocesser, identitetsutveckling och relationsskapande
- kritiskt reflektera över hur intersektionalitet påverkar kognitiv, emotionell, social och språklig utveckling under skolår och tonår
- kritiskt reflektera kring hur kunskap om kognitiv, emotionell, social och språklig utveckling under skolår och tonår kan tillämpas i en yrkesverksam skolpsykologs proaktiva insatser och insatser på individnivå
- söka kunskap och demonstrera kritiskt förhållningsätt i valet av relevant vetenskaplig litteratur
Kursinnehåll
I kursen introduceras och ges möjligheter till övning av grundläggande färdigheter gällande administration, tolkning och återkoppling av psykologiska tester. Vidare behandlas fördjupande kunskaper om barnets socioemotionella och kognitiva utveckling. Relationen till biologisk utveckling, men även till socialisationsprocesser, identitetsutveckling och relationsskapande, belyses.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i testmetodik, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i basgrupp, betygsskala: UG
- individuell muntlig redovisning, betygsskala: UG
- individuell skriftlig tentamen, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga tentamen.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEST | Testmetodik | 2 hp | U, G |
SEMI | Seminarie | 0.5 hp | U, G |
BASG | Basgrupp | 1 hp | U, G |
REDO | Individuell redovisning | 1 hp | U, G |
TENT | Individuell skriftlig tentamen | 3 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.