Utvecklingspsykologi 3 - Skolår och tonår, 7.5 hp
Developmental Psychology 3 - Childhood and adolescene, 7.5 credits
735G78
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Anett Sundqvist, Ulrika Birberg ThornbergKursansvarig
Anett Sundqvist, Ulrika Birberg ThornbergStudierektor eller motsvarande
Anett SundqvistKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 4 (VT 2019) | 201919-201923 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs att den studerande ska vara antagen till Psykologprogrammet vid Linköpings universitet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en fördjupad nivå kunna:
- administrera, tolka och återkoppla psykologiska tester, skriftligt och muntligt
- kritiskt reflektera över kognitiv, emotionell, social och språklig utveckling under skolår och tonår, såväl skriftligt som muntligt
- analysera och integrera socioemotionell utveckling, socialisationsprocesser, identitetsutveckling och relationsskapande
- kritiskt reflektera över hur intersektionalitet påverkar kognitiv, emotionell, social och språklig utveckling under skolår och tonår
- kritiskt reflektera kring hur kunskap om kognitiv, emotionell, social och språklig utveckling under skolår och tonår kan tillämpas av en yrkesverksam skolpsykolog
- söka kunskap och demonstrera kritiskt förhållningsätt i valet av relevant vetenskaplig litteratur
Kursinnehåll
Kursen introducerar och ger möjligheter till övning av grundläggande färdigheter gällande administration, tolkning och återkoppling av psykologiska tester. Vidare behandlas fördjupande kunskaper om barnets socioemotionella och kognitiva utveckling. Relationen till biologisk utveckling, men även till socialisationsprocesser, identitetsutveckling och relationsskapande, belyses.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops med praktiska inslag för att öva på att genomföra test, tolka olika typer av testresultat, samt att sammanställa informationen och basgruppsarbete. Utöver detta ska den studerande arbeta med självstudier, enskilt och i grupp.
Examination
Skriftlig och muntlig individuell examination samt aktivt deltagande i seminarier och basgruppsarbetet. Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEST | Testmetodik | 2 hp | U, G |
SEMI | Seminarie | 0.5 hp | U, G |
EXA2 | Examination 2 (planera och hålla en föreläsning) | 1 hp | U, G |
EXA1 | Examination 1 (hemtenta) | 3 hp | U, G, VG |
BASG | Basgrupp | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.