Kognitionspsykologi 3 - Tillämpning för inlärningssvårigheter, 7.5 hp
Cognitive Psychology 3 - Application for learning difficulties, 7.5 credits
735G81
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ulf TräffKursansvarig
Ulf TräffStudierektor eller motsvarande
Linda LidmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 5 (HT 2024) | 202439-202443 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B
samt
60 hp godkända från termin 1 och 2 på Psykologprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- muntligt såväl som skriftligt administrera psykologiska tester relevanta för utredning av inlärningssvårigheter samt tolkning och återkoppling av tester
- redogöra för hur psykologer kan arbeta och tillämpa metoder och teorier om inlärningssvårigheter
- redogöra för och kritiskt reflektera kring definitioner och förhållningssätt rörande inlärningssvårigheter
- redogöra för och kritiskt reflektera kring kognitiva begrepp centrala för inlärningssvårigheter
- redogöra för de dominerande förklaringsmodellerna avseende olika inlärningssvårigheter
- redogöra för neurofysiologiska korrelat för olika inlärningssvårigheter
- kritiskt reflektera kring vetenskaplig litteratur inom kognitiv utveckling
Kursinnehåll
Kursen innehåller praktiska kunskaper rörande administrering av psykologiska och pedagogiska tester relevanta för utredning av inlärningssvårigheter, dessutom tränas tolkning samt återgivning av testresultat. Kursen behandlar skolpsykologens yrkesroll. I kursen behandlas vidare definitioner och kognitiva förklaringsteorier om olika inlärningssvårigheter. Samsjuklighet mellan inlärningssvårigheter är ett annat ämne som behandlas. Under kursen behandlas även interventionsforskning och hjärnavbildningsforskning med fokus på olika inlärningssvårigheter.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av basgruppsarbete, föreläsningar, laborationer i Testoteket samt seminarier. Utöver detta ska den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande i basgruppsarbete, seminarier samt laborationer. Vidare examineras kursen via en individuell skriftlig salstentamen. Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Tentamen | 5.5 hp | U, G, VG |
BASG | Basgrupp | 1 hp | U, G |
SEMI | Seminarier | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.