Klinisk psykologi 2 - Psykopatologi och diagnostik, 7.5 hp
Clinical psychology 2 - psychopathology and diagnosis, 7.5 credits
735G84
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Mikael SinclairKursansvarig
Mikael SinclairStudierektor eller motsvarande
Örjan DahlströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 4 (VT 2024) | 202409-202413 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs att den studerande ska vara antagen till Psykologprogrammet i Linköping
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för vanligt förekommande psykiska sjukdomar och störningar hos barn, ungdomar och vuxna samt teorier och förklaringsmodeller avseende deras uppkomst och vidmakthållande på en grundläggande nivå
- beskriva medicinska och psykologiska diagnossystem samt deras teoretiska och empiriska grund
- redogöra för tillvägagångssätt vid utredning och bedömning i kliniska sammanhang
- redogöra för centrala frågor rörande diagnostik och psykopatologi utifrån ett intersektionellt perspektiv
- kunna redogöra för grundläggande behandlingsprinciper inom KBT och PDT
- med utgångspunkt från kliniska fall kunna föra diagnostiska och differentialdiagnostiska resonemang på en grundläggande nivå
- redogöra för centrala frågeställningar och forskningsdesigner inom klinisk psykologisk forskning (utfalls- och processforskning)
Kursinnehåll
Kursen är en introduktion till den kliniska psykologin i teori och praktik och har fokus på psykopatologi och diagnostik gällande barn, ungdomar och vuxna. Området belyses även ur ett intersektionellt perspektiv. Grundläggande behandlingsteorier och förklaringsmodeller utifrån företrädesvis kognitivt/inlärningsteoretiskt och psykodynamiskt/relationellt perspektiv introduceras. Kliniska psykologers arbetsredskap vid utredning och bedömning introduceras. Centrala forskningsmetoder, frågeställningar och resultat från klinisk forskning presenteras och granskas fortlöpande under kursen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övnings- och inlämningsuppgifter samt basgruppsarbete. Utöver detta ska den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp.
Examination
Individuell skriftlig och muntlig examination via inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i seminarier och basgruppsarbetet. Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig tentamen | 6 hp | U, G, VG |
DSMS | Färdighetsträning | 0.5 hp | U, G |
BASG | Basgrupp | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.