Klinisk psykologi 3 - Förenande och särskiljande behandlingsprinciper, 7.5 hp
Clinical Psychology 3 - Overlapping and differentiating principles in clinical treatment, 7.5 credits
735G85
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Erika ViklundKursansvarig
Erika ViklundStudierektor eller motsvarande
Linda LidmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 5 (HT 2025) | 202534-202540 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B
samt
Godkänd på respektive termin 1 och 2 på Psykologprogrammet
samt
15 hp godkända från respektive termin 3 och 4 på Psykologprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för grundläggande behandlingsprinciper inom KBT och PDT
- analysera och fatta kliniskt informerade beslut om hur psykologiska och psykoterapeutiska behandlingsupplägg för olika målgrupper och vårdnivåer kan utformas utifrån bästa möjliga tillgängliga evidens, beprövad klinisk erfarenhet samt individens behov, förutsättningar och preferenser
- beskriva och värdera gemensamma faktorers roll som förklaring till behandlingsresultat
- redogöra för evidensbegreppet, dess framväxt och betydelse inom den kliniska psykologin
- redogöra för aktuella frågeställningar och resultat inom klinisk psykologisk forskning
- beskriva och värdera behandlingsprinciper som särskiljer olika psykologiska och psykoterapeutiska behandlingsmodeller
- analysera grundläggande vetenskapliga metoder och forskningsupplägg inom psykoterapiforskningen
Kursinnehåll
I kursen ges en historisk och nutida översikt gällande skillnader och likheter mellan historisk och nutida översikt gällande skillnader och likheter mellan olika övergripande psykoterapiformer, företrädesvis psykodynamiska, kognitiva och beteendeinriktade. Grundläggande behandlingsteorier och förklaringsmodeller utifrån företrädesvis kognitivt/inlärningsteoretiskt och psykodynamiskt/relationellt perspektiv introduceras. Under kursen läggs stor vikt vid evidensfrågan och aktuell empirisk forskning samt hur psykologiska och psykoterapeutiska behandlingsupplägg för olika målgrupper och vårdnivåer kan utformas utifrån bästa möjliga tillgängliga evidens, beprövad klinisk erfarenhet och individens behov, förutsättningar och preferenser. I kursen ges förutsättningar för att självständigt kunna värdera psykoterapilitteraturen samt hur psykoterapifrågor hanteras i offentliga sammanhang, som exempelvis riktlinjer och rekommendationer av nationell och internationell karaktär.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier samt basgruppsarbete. Utöver detta ska studenten utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i basgrupp, betygsskala: UG
- individuell skriftlig tentamen, betygsskala: VG
- muntlig examination i grupp, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga tentamen.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
BAGR | Basgrupp | 1 hp | U, G |
INDE | Individuell skriftlig examination | 3 hp | U, G, VG |
MUNE | Muntlig examination i grupp | 3.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.