Forskningsmetod 2, 7.5 hp
Research Method 2, 7.5 credits
735G86
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Per A. AnderssonKursansvarig
Per A. AnderssonStudierektor eller motsvarande
Linda LidmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 5 (HT 2025) | 202541-202547 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B
samt
60 hp godkända från termin 1 och 2 på Psykologprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och kritiskt diskutera olika synsätt på demarkationsproblemet
- redogöra för och kritiskt diskutera centrala vetenskapsteoretiska begrepp
- identifiera och kritiskt diskutera vetenskapsteoretiska problem och ståndpunkter i relation till psykologisk begreppsbildning och metodologi
- redogöra för vetenskapsteoretiska antaganden bakom olika metoder för statistisk inferens
- utvärdera och kritiskt diskutera metoder och resultat från psykologiska vetenskapliga artiklar utifrån olika vetenskapsteoretiska perspektiv
- redogöra för och tillämpa principer för induktion respektive deduktion i psykologisk forskning
- problematisera orsaksförklaringar och värdera experimentella metoder som används för att testa orsakssamband i psykologisk forskning
- redogöra för olika typer av validitet och reliabilitet, samt diskutera olika åtgärder för att förbättra dessa vid planering och genomförande av studier
Kursinnehåll
I kursen behandlas vetenskapsteoretiska utgångspunkter för psykologisk empirisk forskning. Kursen introducerar problem, ståndpunkter och centrala begrepp inom vetenskapsteorin, så som exempelvis sanning, kunskap, orsak, förklaring, teori och modell. Innehållet syftar till att möjliggöra integration av kunskaper från vetenskapsteori, metod och statistik för ställningstagande till forskning och vetenskap inom psykologi. Särskilt fokus läggs vid att värdera och kritiskt diskutera vanliga forskningsmetoder som används i psykologisk forskning utifrån vetenskapsteoretiska utgångspunkter.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning ges i form av föreläsningar och seminarier. Dessutom ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen, inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i seminarier. Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEMI | Seminarium | 2.5 hp | U, G |
EXAM | Examination | 5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.