Forskningsmetod 2, 7.5 hp
Research Method 2, 7.5 credits
735G86
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Hugo HesserKursansvarig
Hugo HesserStudierektor eller motsvarande
Anett SundqvistKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 5 (HT 2019) | 201944-201948 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1
eller
Matematik B och Samhällskunskap A
områdesbehörighet A5
Godkänd år 1, 60 hp, från Psykologprogrammet samt de övriga tröskelregler som gäller för Psykologprogrammet enligt utbildningsplanen, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och kritiskt diskutera olika synsätt på demarkationsproblemet
- redogöra för och kritiskt diskutera centrala vetenskapsteoretiska begrepp
- identifiera och kritiskt diskutera vetenskapsteoretiska problem och ståndpunkter i relation till psykologisk begreppsbildning och metodologi
- redogöra för vetenskapsteoretiska antaganden bakom olika metoder för statistisk inferens
- utvärdera och kritiskt diskutera metoder och resultat från psykologiska vetenskapliga artiklar utifrån olika vetenskapsteoretiska perspektiv
- redogöra för och tillämpa principer för induktion respektive deduktion i psykologisk forskning
- problematisera orsaksförklaringar och värdera experimentella metoder som används för att testa orsakssamband i psykologisk forskning
- redogöra för olika typer av validitet och reliabilitet, samt diskutera olika åtgärder för att förbättra dessa vid planering och genomförande av studier
Kursinnehåll
I kursen behandlas vetenskapsteoretiska utgångspunkter för psykologisk empirisk forskning. Kursen introducerar problem, ståndpunkter och centrala begrepp inom vetenskapsteorin, så som exempelvis sanning, kunskap, orsak, förklaring, teori och modell. Innehållet syftar till att möjliggöra integration av kunskaper från vetenskapsteori, metod och statistik för ställningstagande till forskning och vetenskap inom psykologi. Särskilt fokus läggs vid att värdera och kritiskt diskutera vanliga forskningsmetoder som används i psykologisk forskning utifrån vetenskapsteoretiska utgångspunkter.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning ges i form av föreläsningar och seminarier. Dessutom ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen, inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i seminarier. Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEMI | Seminarium | 2.5 hp | U, G |
EXAM | Examination | 5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.