Psykologi för hållbar utveckling, 7.5 hp
Psychology for Sustainable Development, 7.5 credits
735G93
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Anna MalmquistKursansvarig
Anna MalmquistStudierektor eller motsvarande
Örjan DahlströmKontaktinformation
Carl Löfstrand, Administratör
Kenny Skagerlund, Studierektor
Pernilla Ahrén, Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2022 | 202249-202303 | Svenska | Linköping, Valla | ||
F7YPU | Psykologprogrammet | 5 (HT 2022) | 202249-202303 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B - Minst 60 hp godkända i ämnet psykologi
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för de globala hållbarhetsmålen och de svenska miljö-/klimatmålen
- redogöra för de grundläggande dragen i klimatsystemet, drivkrafterna i klimatförändringen och för olika framtidsprognosers betydelse för människans livsvillkor och hälsa
- redogöra för och diskutera miljö-/klimatproblem utifrån centrala begrepp såsom mitigation, adaption, komplexa system, ”wicked problems”, målkonflikter och etiska dilemman
- reflektera kring hur psykologins huvudområden kan användas för att förstå miljö-/klimatutmaningars uppkomst och vidmakthållande, samt möjligheter till förändring
- reflektera kring olika psykologiska reaktioner på klimatförändring, som kan fungera både som hinder och drivkraft för förändring
- tillämpa psykologisk kunskap i förändrings-/utvecklingsarbete inom området
Kursinnehåll
I kursen behandlas grundläggande teoretisk och praktisk kunskap i problemområdet kring de globala hållbarhetsutmaningarna, med särskilt fokus på klimatförändringens effekt på framtida livsvillkor och välmående. I kursen ges praktisk och teoretisk kunskap om hur psykologins olika huvudområden kan tillämpas inom detta område, och hur psykologen och psykologiutbildade med denna bas kan bidra till förändringsarbete. I kursen ges en inblick i de psykologiska mekanismer som hindrar och främjar förändring.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom
- muntlig redovisning av projektarbete, betygsskala: UG
- skriftlig redovisning av projektarbete, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i grupparbete, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt på kursen krävs dessutom betyg Väl Godkänd på skriftlig redovisning av projektarbete.
Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
WORK | workshop | 0.5 hp | U, G |
SEMI | seminarium | 2 hp | U, G |
SKRI | Projektarbete skriftlig rapport | 4 hp | U, G, VG |
MUNT | Projektarbete muntlig redovisning | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.