Psykologens roll i samhället, 7.5 hp
The Role of the Psychologist in Society, 7.5 credits
735G97
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
John BomanKursansvarig
John BomanStudierektor eller motsvarande
Linda LidmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 5 (HT 2025) | 202548-202603 | Svenska | Linköping, Valla | O |
F7YPU | Psykologprogrammet | 7 (HT 2025) | 202548-202603 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B
samt
Godkänd på alla kurser från termin 1 och 2, Psykologprogrammet enl programplan 2023.
samt
15 hp godkända från respektive termin 3 och 4.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och analysera psykologprofessionens roller utifrån samhällsteoretiska perspektiv
- redogöra för och reflektera över ett hållbart, jämställt och jämlikt samhälle med utgångspunkt från samtida globala utmaningar av relevans för psykologiprofessionen
- beskriva och analysera våld i nära relationer utifrån ett intersektionalitetsperspektiv
Kursinnehåll
I kursen behandlas olika samhällsteoretiska perspektiv och hur dessa kan relateras och förstås utifrån psykologprofessionen och dess dagliga arbete i mötet med organisationer, klienter och patienter.
I kursen behandlas hållbarhet med ett särskilt fokus på jämställdhet och jämlikhet. Begreppen analyseras med utgångspunkt från samtida globala utmaningar med relevans för psykologiprofessionen, såsom hur psykisk hälsa relaterar till fattigdom, konsumtionsmönster och klimatanpassningar.
Våld i nära relationer ska förstås och analyseras utifrån olika perspektiv såsom förövarens och brottsoffrens. Även frågor som hedersproblematik diskuteras.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, basgruppsarbete, tillämpningsövningar och seminarier.
Utöver detta ska den studerade utöva självstudier enskilt och i grupp.
Examination
Kursen examineras genom:
- individuell skriftlig tentamen, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i basgruppsarbete, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För väl godkänt krävs dessutom Väl Godkänt på den individuella skriftliga tentamen.
Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | examination | 5.5 hp | U, G, VG |
SEMI | seminarium | 1 hp | U, G |
BASG | basgrupp | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.