Biologisk psykologi II – Arv, miljö och beteende, 7.5 hp
Biological psychology II – Inheritance, environment and behaviour, 7.5 credits
735G44
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursStudierektor eller motsvarande
Gisela EckertKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2009 | 200914-200923 | Svenska | Linköping | INSTÄLLD |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Genomgången Biologisk psykologi I, Neuropsykologi - grundkurs, 7,5 hp (motsv).Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- utföra elektrofysiologiska undersökningar av hjärnan,
- hantera vanligt förekommande verktyg för att analysera och visualisera hjärnavbildningsdata,
- förklara olika neuropsykiatriska sjukdomars uppkomst och uttryck samt redogöra för hur psykoaktiva läkemedel och andra kemiska substanser fungerar och används kliniskt,
- redogöra för olika neuropsykologiska metoder inom kliniskt arbete och forskning, kunna kritiskt diskutera dess för- och nackdelar samt tillämpa detta för att kunna jämföra och värdera aktuella forskningsartiklar inom området.
- diskutera hur människans olika fysiologiska system samspelar med beteendet och tillämpa detta på historiska och moderna teorier om sambandet mellan biologi och beteende.
Kursinnehåll
Kursinnehållet belyser följande områden:
- metoder för att studera nervsystemet i psykologisk forskning,
- teoretisk modellering av hjärnan,
- människans biologiska system,
- beteendegenetik,
- teorier om förhållandet mellan biologi och beteende,
- evolutionspsykologi,
- psykopatologi och neurofarmakologi.
Undervisnings- och arbetsformer
Laborationer, seminarier och föreläsningar. Utöver detta ska den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp.
Examination
Individuella inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i laborationer och seminarier.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.