Historiska perspektiv på barn och barndom, 7.5 hp
Historical Perspectives on Children and Childhood, 7.5 credits
736A26
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Johanna SköldKursansvarig
Johanna SköldStudierektor eller motsvarande
Judith LindKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCH | Child Studies, Master´s Programme, Distance | 1 (HT 2024) | 202439-202443 | Engelska | Ortsoberoende | O |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master's Programme in Child Studies
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap i ett huvudområde relevant för programmet, t.ex:
- antropologi
- historia
- kommunikationsstudier
- medievetenskap
- pedagogik
- psykologi
- socialt arbete
- sociologi
- språkstudier
- statsvetenskap
eller motsvarande - Engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå (Engelska 6)
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- urskilja och diskutera historiska processer av kontinuitet och förändring avseende barns villkor och synen på barn
- identifiera vilka faktorer som har påverkat synen på barn och barndom i det förflutna samt barns villkor i olika historiska kontexter
- muntligt sammanfatta, presentera och diskutera forskningsresultat i dialog med andra
- identifiera och formulera frågeställningar inom barnstudier som kan besvaras genom analys av historiska källor
- redogöra för olika traditioner i studiet av barns och barndomens historia
- tillämpa källkritisk metod i historiska analyser av barn och barndom
Kursinnehåll
I kursen behandlas hur historiska studier av barn och barndom synliggör barndomens kontextbundenhet i tid och rum. Detta görs genom att förändring och kontinuitet av barns villkor och synen på barn och barndom relateras till några områden som har varit centrala för barndomshistorisk forskning, såsom familj, arbete, utbildning och välfärdssystem. Dessa områden används för att belysa hur stat, civilsamhälle och marknad samt demografiska förändringar har inverkat på föreställningar om barn och barndom samt barns villkor både i regionala, nationella och globala sammanhang. Faktorer såsom kön, etnicitet, klass och ålderskategoriseringar m.m. diskuteras i relation till hur de har påverkat barns villkor samt barndomens innebörder och förändring. I kursen belyses olika forsknings- och metodtraditioner inom fältet barndomshistoria.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker på distans och består av föreläsningar, seminarier, workshops och grupparbeten. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisnings- och examinationsspråk: Engelska
Examination
Kursen examineras genom:
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UG
- inspelad muntlig presentation i par, betygsskala: UG
- individuellt skriftligt arbete, betygsskala: EC
För Godkänt (E) som slutbetyg krävs minst E på det skriftliga individuella arbetet samt Godkänt på övriga moment. Högre betyg grundas på det individuella skriftliga arbetet.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA3 | Written assignment | 4.5 hp | EC |
EXA2 | Student-held oral and digital presentation | 1.5 hp | U, G |
EXA1 | Written assignment | 1.5 hp | U, G |
Böcker
ISBN: 9780191776342, 9780191540189, 9780585486208, 9780192853523, 9781280374944, 0191776343, 0191540188, 0585486204, 019285352X, 1280374942
page 58-79
In Moruzi, K., Musgrove, N. & Pascoe Leahy, C. (eds), Children's voices from the past: new historical and interdisciplinary perspectives [online resource]. page 305-329
ISBN: 9780190681418, 0190681411
In Moruzi, K., Musgrove, N. & Pascoe Leahy, C. (eds), Children's voices from the past: new historical and interdisciplinary perspectives [online resource]. page 1-25
In Rahikainen, M., & Fellman S., Historical Knowledge: In Quest of Theory, Method and Evidence [online resource], p 5-44
In Moruzi, K., Musgrove, N. & Pascoe Leahy, C. (eds), Children's voices from the past: new historical and interdisciplinary perspectives [online resource]. p 29-52
Artiklar
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.