Anthropological Perspectives on Children and Childhood, 7.5 hp

Anthropological Perspectives on Children and Childhood, 7.5 credits

736A27

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Anette Wickström

Kursansvarig

Anette Wickström

Studierektor eller motsvarande

Mats Andrén
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MCH Master´s Programme in Child Studies 1 (HT 2018) 201844-201848 Engelska Linköping, Valla O

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Master´s Programme in Child Studies

Förkunskapskrav

För behörighet till kursen krävs en kandidatexamen inom humaniora, beteende- eller samhällsvetenskap med huvudområde (motsvarande) i ett ämne relevant för kursen. Exempel på huvudområden som är relevanta är antropologi, historia, kommunikationsstudier, medievetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi, språkstudier, statsvetenskap. Dokumenterad kunskap i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6, eller styrkta engelskkunskaper genom ett internationellt erkänt test, exempelvis TOEFL (lägsta resultat: papperstest 575 +,TWE-poäng 4.5, och internetbaserat 90), eller IELTS (lägsta resultat: medelpoäng 6.5 och inget delresultat under 5.5), eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:

  • redogöra för grundläggande antropologiska begrepp och metoder i forskning med fokus på barn och barndom;
  • beskriva och analysera på vilka sätt begrepp som barn och barndom ges olika innebörder i olika samhällen;
  • tillämpa ett antropologiskt synsätt på barns livsvillkor och vardagsliv vid studiet av det egna samhället, såväl som andras;
  • identifiera och redogöra för metodologiska och etiska dilemman i antropologisk och etnografisk forskning om barn.

Kursinnehåll

I kursen avhandlas antropologiska grundbegrepp som är av betydelse för studiet av barns livsvillkor och vardagsliv. Vidare behandlas antropologisk tvärkulturell förståelse av vad det innebär att vara barn och växa upp, bland annat i förhållande till välfärds- och utbildningsinstitutioner, samt hur förståelse av person, familj, släktskap, kamratgrupp, kropp och genus varierar och genomsyrar barns erfarenheter. Genomgående i kursen behandlas metodologiska och etiska frågor som är aktuella i antropologiska och etnografiska studier av barns livsvillkor och vardagsliv.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar och tillhörande diskussioner äger rum i en digital lärosal. Förutom föreläsningar förekommer seminarier, workshops och grupparbete online. Mellan föreläsningar och seminarier inhämtar studenterna självständigt kurslitteraturen, genomför individuella uppgifter och gruppuppgifter och kommunicerar med varandra online. Deltagande i examinerande seminarier, workshops och gruppuppgifter är obligatoriskt.

Den studerande måste ha tillgång till e-post och Internet. Kursen presenteras i olika multimedia-format. För att säkerställa ett positivt online-lärande och för att aktivt kunna delta i utbildning och kommunicera med medstudenter och lärare är det viktigt att den studerande har tillgång till rätt hårdvara och mjukvara. Information om kraven på den tekniska utrustningen återfinns i studiehandledningen.

Undervisningsspråk engelska.

Examination

Examination sker genom aktivt deltagande på seminarier, workshops och i gruppuppgifter online samt genom individuellt skrivna examinationsuppgifter som skickas in online. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för Tema
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA2 Examination 5.5 hp EC
EXA1 Examination 2 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.